Storytelling

Alles wat je moet weten! (2020 editie)

Storytelling is de manier om betrokkenheid te creëren en je doelgroep te bereiken. Waarom? Het lezen van een verhaal activeert 7 delen in je brein. Het lezen van feiten en getallen maar 2. Omdat je brein actiever is onthoud je het verhaal makkelijker en sneller.

Verhalen wekken emoties op. En met emoties creëer je verbinding. Dit is wat je wil bereiken als verteller. Daarom is storytelling de manier om jouw boodschap over te brengen. Op deze pagina lees je alles dat je moet weten om storytelling in te zetten voor jouw doel.

Wat is storytelling?

Met storytelling voeg je emotie bij een product of dienst. Het is een middel om verbinding te creëren met je doelgroep. Door je boodschap te verpakken in een verhaal zorg je voor herkenning bij de lezer. Bedrijven hebben vaak de neiging om getallen en feiten in te zetten om een boodschap over te brengen. Uit onderzoek blijkt echter dat dit niet goed werkt. Met storytelling kun je mensen raken en enthousiast maken. Doordat je inspeelt op de emotie blijft het verhaal en dus de boodschap veel beter hangen.

Storytelling is een techniek om emotionele verbinding te creëren waardoor jouw verhaal blijft hangen.

Waarom storytelling zo goed werkt

Verhalen zijn leuk

Laten we er geen doekjes om winden. Bedrijven zijn saai, verhalen niet. Niemand wordt echt enthousiast van het lezen over hoe een bedrijf is ontstaan en wat hun normen en waarden zijn. Daarom moet je als bedrijf iets doen om de aandacht naar je toe te trekken en te houden. Dat is precies wat je kunt bereiken met storytelling. Vroeger als kind zaten we aan de buis gekluisterd bij het kijken van The Lion King of Doornroosje. Met storytelling zorg jij ervoor dat je “saaie” merkverhaal vertaald wordt naar een spannend verhaal met monsters en schatten.

Storytelling creëert verbinding.

Onderzoek wijst uit dat verhalen specifieke gedeeltes in je brein activeren. Het zorgt onder andere voor neurale koppeling. Dit betekent dat de luisteraar het verhaal relateert aan zijn eigen emoties en ervaringen. De emoties die een verhaal opwekken zorgen voor de afgifte van dopamine. Dit is een stofje uit het beloningscentrum van onze hersenen. Dit zorgt ervoor dat we dingen beter en accurater onthouden. Daarnaast wekt storytelling oxytocine op. Dit is een hormoon dat zorgt voor een gevoel van vertrouwen, liefdadigheid en verbondenheid.

Het is dus wetenschappelijk onderbouwd dat storytelling verbinding creëert.

De eigenschappen van een goed verhaal

Je bent er inmiddels wel van overtuigd dat storytelling ook voor jou de manier is om je bedrijf te laten groeien. Maar hoe ziet een goed verhaal er nou eigenlijk uit? Denk eens terug aan de sprookjes van vroeger. Zowel Doornroosje als in Sneeuwwitje of welk sprookje dan ook volgt hetzelfde format. Net als sprookjes heeft storytelling de volgende elementen:

  • The ordinary world. Storytelling begint met een saaie, ordinaire wereld. Dit is waar de hoofdpersoon zich bevindt voordat hij een held wordt.
  • The special world. De onbekende wereld waar de schat ligt, maar ook het monster.
  • De held. Dit is de klant, de held maakt een reis waarin hij problemen en obstakels overwint om een schat te vinden. Een goede held in storytelling zorgt bij iedereen voor een stukje herkenning. Helden of heldinnen hebben kwaliteiten en herkenbare valkuilen; ze zijn jaloers, ze maken denkfouten of ze zijn ongeduldig.
  • De crisis
  • De call to adventure. Dit is een obstakel of probleem die de held dwingt om uit z’n comfortzone te stappen.
  • De Helper. Binnen storytelling is dit het bedrijf of een product. Deze helpt de held om obstakels te overwinnen.
  • De Schat. Dit is waar de held van droomt. Een betere wereld of een perfect vooruitzicht.
  • Het Monster. Dit is een obstakel of een probleem. Bij het verkopen van een product is dit een manier om urgentie te creëren bij je lezer. Op deze manier kun je storytelling dus inzetten als verkooptechniek.

Als jij al deze elementen gebruikt binnen jouw verhaal zul je zien dat storytelling werkt.

CONTENTBLOCK CRISIS

Storytelling inzetten als contentstrategie

Studies wijzen uit dat sociale storytelling (zoals roddelen) verantwoordelijk is voor meer dan 65% van de gesprekken die we voeren. 65% van alle gesprekken zijn dus storytelling. Dat is behoorlijk veel als je er over nadenkt, meer waarschijnlijk dan je verwacht had zelfs. Daarom is het zeer effectief om storytelling terug te laten komen in je contentstrategie.
Hoe je storytelling verwerkt in je contentstrategie? Door de juiste delen van je verhaal via de juiste kanalen te vertellen. Als je storytelling in wil zetten in je contentstrategie hoef je niet het hele verhaal steeds weer te vertellen. Je kunt storytelling ook gebruiken om bijvoorbeeld je over ons pagina te schrijven of je kunt het verwerken in een social media plan.
Met een beetje creativiteit kun je storytelling verwerken in alle aspecten van je contentstrategie.

Voorbeelden van goede storytelling

Om het allemaal wat concreet voor je te maken lees je hier een aantal voorbeelden van storytelling die de spijker op z’n kop slaat.

Tony’s Chocolonely

De ordinary world van Tony’s Chocolonely is een wereld waarin kinderslavernij in de chocolade industrie heel normaal is. De schat is een wereld waarin de er geen kinderslavernij meer bestaat. De chocoladerepen zijn de helper die jou als held de mogelijkheid bieden om bij te dragen aan een slavernij vrije wereld.

Meer zien van de storytelling van Tony’s Chocolonely? Kijk dan de video hiernaast.

Google India: Reunion

Een ander prachtig voorbeeld van goede storytelling is een video gemaakt door Google India. Het gaat over een kleindochter (de held) en haar opa, die door de oorlog het contact is kwijtgeraakt (de ordinary world) met zijn enige jeugdvriend. Het verhaal van de opa raakt zijn kleindochter zo erg dat zij met de kracht van Google, (de helper) alles op alles zet om haar opa te herenigen met zijn jeugdvriend.

Bekijk hiernaast dit voorbeeld van ijzersterke storytelling.

Storytelling & duurzaamheid

Bij de combinatie van de woorden storytelling en duurzaamheid denk je waarschijnlijk: huh? Duurzaamheid is een “hot” item tegenwoordig. Door de globalisatie zijn er veel meer verschillende aanbieders van hetzelfde product gekomen. Dit heeft tot het gevolg dat de consument een bedrijf kiest op basis van zijn normen en waarden. Hoe onderscheid jij je als bedrijf van de rest? Storytelling is een effectief middel om duurzame ambities over te brengen naar je klanten. Kies een aantal SDG’s uit en creëer er een verhaal omheen.

Onderscheid je door SDG’s te koppelen aan je bedrijfsdoelen. Gebruik storytelling als tool om je duurzame ambities over te brengen aan je doelgroep.

10 Tips voor goede storytelling

1. Kijk met een andere bril op naar verhalen in je organisatie. Als je een tijdje bij een bedrijf werkt, dan zie je de mogelijkheden voor goede storytelling waarschijnlijk niet meer. Zonde, want hoe mooi is het dat die tevreden klant telkens weer terugkomt om een specifieke reden, of dat die ene collega z’n 25-jarig jubileum viert. Daar zit een mogelijkheid voor storytelling!

2. Vertel het verhaal achter de droge feiten.Soms zijn droge feiten belangrijk, want die laten weinig aan de verbeelding over. Maar het is toch veel leuker om te lezen dat heerlijke zomerse dagen zonnepanelen op jouw dak laten bruisen van warmte en blijheid? Dat ze op zonnige dagen zoveel % meer energie omzetten, dat zet je er gewoon bij met een mooie afbeelding.

3. Gebruik veel voorbeelden. Met storytelling loop je het risico dat de lezer niet meteen de boodschap achter het verhaal snapt. Bijvoorbeeld als ze te snel lezen of zich niet in de situatie kunnen verplaatsen. Met één of meerdere voorbeelden schijn je van meerdere kanten licht op een situatie. Geheid dat er een voorbeeld is waarmee de lezer zich kan verbinden.

4. Verzamel en vertel anekdotes. Anekdotes zijn misschien nog wel leuker dan voorbeelden. Het zijn verhalen van echte mensen, die je dus ook kunt quoten. “En iedereen vindt het leuk om een quote te lezen”, aldus Lucinde.

5. Maak het persoonlijk en menselijk. Storytelling is eeuwenoud en blijft altijd populair, omdat het over mensen gaat. Zorg dus ook dat jouw verhalen over mensen gaan. Praat niet te veel over productfeatures, over processen, of andere abstracte zaken, maar zet altijd de mens centraal in je verhaal. Hij of zij is de held van je verhaal. Lukt dat niet, dan kun je altijd je product of dienst nog een persoonlijkheid geven.

6. Wees echt, deel lessen en ervaringen. We zijn allemaal maar mensen met problemen, confrontaties, foutjes en te leren lessen. Juist door dit in je verhaal te verwerken, en ervoor te zorgen dat de lezer het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden, maak je de verbinding en kun je punten scoren met storytelling.

7. Laat je personeel of klanten aan het woord. Een combinatie van tip 1 en 4. Wat voor jou misschien niet bijzonder is, is het wel voor een collega of klant. En zij hebben weer een andere manier van vertellen, wat jouw storytelling een verrassende insteek kan geven.

8. Kies verhalen die aansluiten bij je kernwaarden. Kernwaarden zijn de basis van jouw organisatie. Storytelling is dus een perfecte manier om deze nog meer lading te geven. En daarnaast is het natuurlijk raar als jouw kernwaarden klantgericht is, en dat uit je verhaal helemaal niet blijkt.

9. Gebruik beeldspraak in je verhaal Beeldspraak helpt mensen de situatie voor zich te zien, te voelen of te proeven. Die hete bak koffie met geurige dampen, de grijze lucht met natte miezerregen, die warme sokken om je bevroren tenen. Dat zijn de dingen die een verhaal echt afmaken.

10. Doe onderzoek naar je publiek, want daar kun je je verhaal op afstemmen
Altijd belangrijk om te weten wie je lezer is en waar ze blij of boos van worden. Want daarmee stem je je verhaal weer niet iets beter af en maak je het hen makkelijker om zich met jou te verbinden!