Missie en visie formuleren

Een krachtige missie en visie formuleren - zo doe je het

Wat voegt jouw bedrijf toe aan de wereld, alleen geld verdienen? Nee toch? Dat is niet van deze tijd.

Succesvol zijn en dat op de lange termijn blijven, toegevoegde waarde bieden aan je klanten en dingen doen waar je écht blij van wordt? Formuleer dan een inspirerende missie en visie!

Hoe je dat doet? Dat gaan we je leren in dit artikel! 

missie en visie checklist

Verschil missie en visie

De missie vertelt in grote lijnen wat een onderneming doet. Dus: wie zijn we, hoe gaan we met elkaar om en hoe gaan we met onze klanten om? De visie omschrijft hoe een organisatie streeft naar een hoger doel. De visie is dan ook concreter dan de missie, omdat hij beter haalbaar is en je deze meer in eigen hand hebt.

De missie heeft daarentegen betrekking op een groter geheel dan alleen de organisatie zelf en valt daarom buiten haar controle. Externe factoren van invloed zijn bijvoorbeeld de maatschappij, de wereld en het vakgebied waarbinnen de organisatie valt.

Voorbeelden van missies van grote bedrijven

Een aantal goede voorbeelden zijn de missies van Nike, LinkedIn en Microsoft:

  • Nike: ‘’Alles doen wat mogelijk is om het potentieel van de mens te vergroten’’
  • LinkedIn: ‘’Professionals over de hele wereld verbinden met elkaar’’
  • Microsoft: ‘’Om het voor elke persoon en organisatie op de planeet mogelijk te maken om meer en beter te presteren’’

De kracht van deze missies is dat ze inspirerend, duidelijk, kort én bondig zijn. Ze zijn makkelijk te onthouden en te vertellen op verjaardagen. Precies hoe ze in de optiek van Ten Stripes zouden moeten zijn.

Voorbeelden van visies van grote bedrijven

Net zoals Nike, LinkedIn en Microsoft een krachtige missie hebben geformuleerd, hebben ze ook een visie die in grote lijnen beschrijft hoe ze hun missie gaan behalen:

  • Nike: ‘’Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld’’
  • LinkedIn: ‘’Economische kansen creëren voor elk lid van de wereldwijde beroepsbevolking door het ontwikkelen van ‘s wereld eerste Economic Graph’’
  • Microsoft: ‘’Mensen en bedrijven wereldwijd helpen om hun potentieel volledig te realiseren’’

Waar je missie duidelijk maakt waarvoor je staat, maakt je visie dus duidelijk waar je voor gaat!

De kracht van een inspirerende missie en visie

Je missie en visie zijn het visitekaartje van je organisatie, ze maken namelijk in één keer duidelijk wat je doet en waar je voor staat. Alles wat een organisatie doet moet een uitdrukking zijn van de visie. Dus: waar je mee bezig bent, hoe draagt dat bij aan de missie?

“De perfecte wereld”

Een visie beschrijft wat een bedrijf nastreeft en is van toepassing op de huidige situatie. De missie schetst een perfecte wereld. Een wereld die nét niet te realiseren valt, maar waar je langzamerhand wél steeds dichter naar toe werkt. Zo groot, dat het net niet haalbaar is, maar klein genoeg om er toch mee aan de slag te kunnen.

Zo lang de missie namelijk nog niet gerealiseerd is, geeft het je kracht om ergens naar te streven. Daarom is een missie eerder een droom, dan een plan.

Missie en Visie

De missie en visie bieden een richtlijn bij (strategische) beslissingen

Een duidelijke missie en visie helpen bij het nemen van besluiten. Wanneer je ergens niet 100% zeker over bent, kan je jezelf namelijk altijd de vraag stellen: “Staat deze actie in lijn met onze missie en visie?”. Zo helpen je missie en visie je bedrijf vooruit en nemen ze alle twijfels weg, omdat je altijd scherp voor de bril hebt waar je uiteindelijk naartoe wil werken.

Je missie en visie helpen bijvoorbeeld in de zoektocht naar nieuwe werknemers. Als tijdens een lekker bakje koffie al snel duidelijk wordt dat het bedrijf én de potentiële nieuwe medewerker streven naar eenzelfde, groter doel, is de kans groot dat de match met het bedrijf ook goed is.

Een missie zorgt dus voor verbinding binnen je organisatie en is de basis voor een goede bedrijfscultuur.

Hoe de missie en visie je helpen in communicatie met de buitenwereld

Wat wil je uitdragen als organisatie? Wij hebben ons deze vraag ook meermaals gesteld, en doen dat nog steeds. Willen wij:

  • Een marketingbureau zijn dat een andere organisatie helpt met opkrikken van hun conversies, of:
  • Een marketingbureau zijn die de Nieuwe Economie groter maakt dan de traditionele, door intrinsiek gemotiveerde marketeers aan het werk te zetten die alles op alles zetten om positieve impact te maken voor de organisaties waar we mee werken én de wereld om ons heen.

Maakt nogal een verschil vind je ook niet? Natuurlijk willen we jouw conversies een giga boost geven, maar dat is pas het begin. We willen je helpen jouw hele bedrijf naar the next level te tillen!

De positieve impact die jouw bedrijf maakt (en geloof ons maar, elke onderneming maakt positieve impact), is de moeite waard om te delen met de wereld. De positieve impact die je maakt, is des te meer reden voor je klant om die conversie te maken. Jouw ijzersterke product of dienst, ondersteund door een fantastisch verhaal. Wat wil je nog meer!

Missie, visie en strategie

Nog niet overtuigd?

Het volgende voorbeeld geeft duidelijk weer wat een goede missie en visie kunnen doen voor een onderneming:

Drie bouwvakkers zijn aan het werk op een erf. Een man komt voorbij en vraagt: “Wat zijn jullie aan het doen?”

De eerste bouwvakker antwoordt verveeld: “Ik ben stenen aan het kappen, zie je dat niet?” 

De man loopt verder en vraag aan de tweede bouwvakker, die wat harder lijkt te werken: “Wat ben je aan het doen?”.

Hij antwoordt: “Ik kap deze steen in vorm zodat hij gebruikt kan worden om een muur te bouwen.” 

Ten slotte komt de man bij de laatste bouwvakker, die intensief en met veel zorg en precisie aan de steen staat te kappen. Hij vraagt “Wat doe je?”

De bouwvakker antwoordt: “Ik ben een kathedraal aan het bouwen.”

Kracht van een goede missie en visie

Zo zie je maar dat het een gigantisch verschil maakt of je naar buiten brengt dat je een bouwbedrijf bent dat in het buitenland opereert, of dat je een bouwbedrijf bent dat zich inzet voor het bouwen van scholen voor kansarme kinderen in Tanzania.

Kortom, een goed geformuleerde missie en visie kunnen een hele hoop doen voor een organisatie! Op zoek naar jouw ultieme missie en visie? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen, wij helpen graag! Liever zelf doen? Dan hebben we hier toch nog een aantal voorbeelden en tips voor je om een krachtige missie en visie te formuleren.

Hoe zien de missies van onze klanten eruit?

Voor onze klanten stellen wij ook toffe en inspirerende missies op als onderdeel van hun strategie:

  • Circulair Friesland: ‘’Friesland als aanjager voor de volledige integratie van de circulaire economie in heel Europa’’
  • War Child: “Samen de oorlog uit het kind halen”
  • Coinranking: “Voorzien in een onafhankelijk platform voor alle digitale assets”

En de visies?

  • Circulair Friesland: ‘’Kringlopen sluiten met behulp van onze leden die we inspireren en verbinden’’
  • War Child: ‘’ Wetenschappelijk onderbouwen hoe we zoveel mogelijk positieve impact op kinderen uit oorlogsgebieden maken’’
  • Coinranking: ‘’Met een eenvoudig en performance gedreven platform alle digitale assets uit de blockchain structureren, toegankelijk maken en real-time waarde tonen’’

Deze visies hebben we bij Ten Stripes volgens het AMORE principe opgesteld. AMORE staat voor:

  • Ambitieus
  • Motiverend
  • Onderscheidend,
  • Relevant en richtinggevend
  • Echt, evenwichtig, eenheid, eenvoudig

Checklist van een inspirerende missie en visie

Bij Ten Stripes zijn we niet zomaar tevreden met de eerste de beste missie. Een missie die we opstellen voor onze klanten ‘’needs to tick the boxes’’.

Net als de missies die we bij Ten Stripes formuleren, moeten de visies voor onze klanten ook aan bepaalde eisen voldoen. Welke dat zijn lees je in de checklist.

Checklist missie en visie

Werkwijze voor het opstellen van een missie en visie voor onze klanten

Een goede missie en visie formuleren we bij Ten Stripes niet zomaar. Voordat we die voor onze klanten opstellen, plannen we eerst een strategische sessie waarin we het volgende doen:

  • The Golden Circle van Sinek toepassen op je bedrijf (de What, How en Why van je bedrijf bepalen)
  • De kernwaarden van je bedrijf vaststellen. Waar sta je voor en wat is de gemene deler voor de mensen die er werken?
  • De USPs bepalen. Wat maakt je bedrijf uniek ten opzichte van de concurrentie?
  • Een 20-jaren plan opstellen. Ook al is het onmogelijk om precies in te schatten waar je over 20 jaar bent, weet je vast wel wat je ultieme doel is, waar je dan graag zou willen zijn. We dagen je dus uit om buiten bestaande kaders te denken en je ambities uit te spreken. Om het concreter te maken doen we dit ook voor 1, 5 en 10 jaar.
  • De merkbelofte bepalen van je bedrijf, wat beloof jij je klanten? En wat ga je eraan doen als je die belofte niet (volledig) na kan komen?
  • Persona’s creëren. Dit doen we om je te helpen je belangrijkste doelgroepen op papier te krijgen. Deze persona’s zijn dus geen echte klanten, maar een beschrijving van je fictieve (ideale) klant die je wil aanspreken met je marketing communicatie.
  • Bepalen voor welke Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties je bedrijf zich hard gaat maken. Met behulp van de zogenaamde Theory of Change gaan we je impact meetbaar maken, zodat je echt een steentje bijdraagt aan een betere wereld. Zo maken we concreet wat je doet aan duurzaamheid en heb je een ijzersterk en goed verhaal, onderbouwd door data!

Dat was ‘m dan. Succes met het formuleren van jouw krachtige missie en visie.

Missie en visie CTA

Inspirerende missie en visie opstellen?