Wat is datagedreven storytelling?

Wat is datagedreven storytelling?

Eenvoudig gezegd is datagedreven storytelling het meetbaar maken van betekenisvolle informatie. Enerzijds om een verhaal te onderbouwen en om anderzijds betere keuzes te maken.

Ratio meets emotie

Met datagedreven storytelling brengen we de harde én zachte kant van jouw organisatie in beeld met meetbare content. Op deze pagina laten we je zien hoe je data inzet om jouw verhaal te onderbouwen. En hoe wij deze technieken inzetten om jouw organisatie te laten groeien en bloeien als nooit te voren. Durf jij het avontuur aan te gaan?

Eerst even een voorbeeld
Jan Bakker is op zoek naar een nieuw software pakket voor zijn bedrijf. Welke tekst (optie) denk je dat Jan het meest aanspreek?

Optie 1 – Kies voor Software 2000

Software pakket dat jouw bedrijf laat groeien.
a. We hebben koppelingen met alle bekende partijen.
b. Volledig schaalbaar
c. Maatwerk modules
d. Eigen consultant
e. Support binnen 30 min op werkdagen

Optie 2 – Vol gas 2020 in!

Is jouw huidige pakket niet schaalbaar en lukt het niet om te koppelen met jullie boekhoudpakket, de administratie en betaalmogelijkheden? Duurt het bij problemen altijd minimaal twee dagen voordat je iets hoort? Is dit herkenbaar? Dat kan toch niet langer! Wees de held van jouw organisatie en kom in actie.

Het is waarschijnlijk wel duidelijk dat optie 1 de manier is die 85% (schatting) van de bedrijven gebruikt. Praktisch, maar weinig inspirerend.

Optie 2 is de storytelling manier. Mensen vinden het fijn om verhalen te lezen. Door een verhaal van kop tot kont op te schrijven, volgens een bepaalde structuur, neem je de lezer makkelijk mee. En door ze mee te nemen overtuig je onbewust beter en wordt het verhaal makkelijker te onthouden.

Waarom werkt storytelling zo goed?

Bij het lezen van een verhaal worden zeven delen in de hersenen geactiveerd. Bij traditionele communicatie zijn dit er slechts twee. Een verhaal kan is daarom makkelijker te onthouden in verhaalvorm. Helemaal als de herkenbaarheid van de lezer groot is. Want dan zal de verbondenheid met de content groter zijn. En daarmee natuurlijk de kans op een conversie. Zo simpel is het!

Storytelling gaat over emoties, en een goede crisis

Storytelling gaat over de menselijke kant van de organisatie. Over emoties. Maar ook over helden, schatten, boeven en een goede crisis. Een crisis die de held overwint om zijn doel te behalen. En storytelling hoeft echt niet moeilijk te zijn. Is jouw held eigenlijk een product, of een ‘statisch’ object? Laat deze dan tot leven komen door emoties te gebruiken.

Nu genoeg over waarom verhalen zo goed werken. Graag nemen we je mee in datagedreven storytelling. Want daarvoor ben je immers op deze pagina gekomen!

Wat is datagedreven?

Je zet data (ruwe gegevens waar je ‘niets’mee kan) om naar informatie met een betekenis. Successen komen vaak voort uit datgene wat jij doet met deze informatie.

het verschil tussen datagedreven en informatiegedreven

Er bestaat een verschil tussen datagedreven (het moderne werken) en informatiegedreven (het traditionele werken). In beide gevallen gebruik je informatie, maar bij datagedreven marketing maak je doelstellingen op basis van een data-analyse. Bij informatiegedreven marketing formuleer je doelstellingen voorafgaand aan de analyse, vaak op onderbuikgeboel.

Het verschil is dat je betrouwbare datasets gebruikt volgens de wetten van de wetenschap. Zo heb je vaak een controle groep van minimaal 1000 nodig om een betrouwbare beslissing te maken op basis van data.

Deze data (informatie met betekenis) kan je gebruiken voor

1. Het maken van (geautomatiseerde) keuzes
2. Valideren of je de juiste keuzes maakt
3. Effectief communiceren met stakeholders

Sneller schakelen door data

Bedrijven die data effectief weten om te zetten naar betekenisvolle informatie kunnen vaak sneller schakelen en betere keuzes maken. Als deze informatie wordt ingezet om transparant te communiceren met stakeholders als consumenten, investeerders, aandeelhouders en medewerkers, dan zal het vertrouwen in de organisatie toenemen. En dat wil je!

 

Lees meer over datagedreven storytelling