Waarom interactieve content werkt

Interactieve content - dé marketingtrend van 2020

 

Je hebt vast weleens een foto gedeeld op Instagram of Facebook. Een leuke beschrijving erbij, personen taggen en klaar. Laat de likes maar binnenstromen. En, werkt het? Misschien. Maar wat nou als we je vertellen dat je met één kleine verandering in de manier van storytelling de engagement van jouw bezoekers met 90% verhoogd. Hoe dat kan? Lees maar eens verder.

Het begin van interactieve content

Als je denkt aan interactieve storytelling, dan denk je misschien als eerste aan technieken zoals augmented reality (AR) en virtual reality (VR). Al enkele jaren is er veel aandacht rondom deze termen en de toepassingen van deze technieken lijken wel oneindig. Zo kennen we allemaal de VR-brillen met bijbehorende VR-apps. Ook AR Snapchat filters of Pokémon Go zijn niet meer weg te denken uit ons leven.

Augmented Reality interactieve content

De technologie wordt steeds slimmer

Een andere grote trend is de verrijking van deze technieken met artificiële intelligentie (ofwel: AI). Deze technologie stelt systemen in staat om te begrijpen wat ze ”zien”.

AI is essentieel voor de werking van AR en maakt het mogelijk om objecten in het gezichtsveld van de gebruiker te identificeren en labelen. Consumentgerichte toepassingen hiervan zijn bijvoorbeeld de Snapchat filters op selfies. De AI-technologie hierin herkent objecten in het gezichtsveld van de gebruiker waardoor de functionaliteit van het beeld wordt verbeterd (lees: dat jouw konijnenoren op de goede plek zitten).

Augmented reality

Een toepassing van VR met AI kan worden gezien in de gamewereld, waar spelers te maken krijgen met meer uitdagende computergestuurde tegenstanders. Deze tegenstanders reageren effectiever en passen zich aan de individuele speelstijl van de speler aan, wat de spelbeleving natuurlijk een stuk interessanter maakt!

Een ander voorbeeld is Facebook’s VR Spaces platform, gelanceerd in 2019. Dit platform kun je gebruiken net zoals je Facebook gebruikt. Het enige verschil is dat je een VR-headset op hebt en foto’s, video’s en andere posts verschijnen als interactieve, zwevende objecten in de ruimte. Daarnaast kunnen gebruikers ook een avatar maken en zo met vrienden communiceren in 3D.

Artificial intelligence interactieve content

Dit soort apps worden mede mogelijk gemaakt door artificiële intelligentie. En door de toepassing van AI op AR en VR worden zulke technologieën steeds geavanceerder. Niet alleen consumenten, maar ook bedrijven maken gebruik van deze trends. In een eerdere blog legden we al uit hoe je deze twee technologische marketingtrends kunt integreren in jouw customer journey.

Interactieve storytelling

Al deze toepassingen vallen onder een grotere en overkoepelende marketingtrend, namelijk interactieve storytelling. En hoewel AR en VR zorgen voor veel engagement, kan interactieve storytelling nog veel simpeler!

In de rest van dit blog gaan we dieper in op deze interactieve trend en laten we zien hoe het zich vertaald naar praktische interactieve content die jij vandaag nog kunt toepassen. Ook geven we je insights in één van de meest succesvolle content types binnen de trend. Wil je meer lezen over storytelling an sich, lees dan onze blog ”storytelling: alles wat je moet weten”.

Interactieve storytelling

Interactieve storytelling – de basics

Met interactieve storytelling geef je de bezoeker een bepaalde mate van controle over de ervaring. Hij of zij bepaalt dan zelf wat er gebeurt en participeert hierdoor dus actief in het verhaal. Op deze manier wordt de inhoud voor diegene persoonlijker en memorabeler en veranderd de bezoeker in een loyale gebruiker die vaker terugkomt.

Door de keuzes die de bezoeker maakt kun je als bedrijf inzicht verkrijgen in de interesses en het denkproces van deze bezoeker. Ook verhoog je engagement, doordat de informatie is afgestemd op zijn of haar persoonlijke voorkeuren, en verlaag je het bouncepercentage, omdat bezoekers vaker doorklikken en dus langer blijven hangen!

Voorbeelden van interactieve content

Met interactieve content kun je jouw bedrijf onderscheiden van de rest. Maar hoe ziet dit er uit in de praktijk? Het is begrijpelijk dat je hier niet meteen een voorstelling van kan maken. Daarom laten we je hieronder op drie manier zien hoe bedrijven gebruik kunnen maken van interactieve content.

Voorbeeld 1: interactieve stories

De Facebook en Instagram stories bieden voldoende mogelijkheden om jouw verhaal interactief te maken. Naast het taggen van personen en het delen van een locatie, kun je binnen deze stories namelijk ook interactieve elementen toevoegen; maak een poll, stel een vraag of daag jouw volgers uit voor een challenge en breng op deze manier interactief jouw verhaal naar buiten.

Voorbeeld 2: interactieve infographics of brochures

Hiermee vertaal je statische of complexe informatie op een speelse manier naar een persoonlijke ervaring. Denk bijvoorbeeld aan een online infographic met mouse-over-effecten waarmee een bezoeker extra informatie kan verkrijgen. Of een online brochure met interactieve knoppen waardoor de bezoeker foto’s kan vergroten of op linkjes kan klikken.

Voorbeeld 3: interactieve buitenreclame

Interactieve content wordt vaak online toegepast, maar ook offline kan deze marketingtool slim worden ingezet. Een veelvoorkomend voorbeeld hiervan zijn posters met QR-codes erop. Deze interactie zorgt ervoor dat de offline bezoekers naar de website worden geleid en geeft de reclame-uiting een interactief karakter.

Een meer geavanceerde manier van interactieve buitenreclame is bijvoorbeeld die van Reebok. In Zweden zette dit bedrijf interactieve buitenreclame in om hun nieuwste paar schoenen te promoten. Wie het snelste langs het reclamebord kon rennen won een gratis paar schoenen. Dit werd dan gemeten met een ingebouwde snelheidscamera. Een keer wat anders dan een televisie spotje!

Interactieve video

Interactieve video

In een interactieve video kan de kijker op verschillende momenten keuzes maken, bijvoorbeeld door aanklikbare knoppen. Een uitgebreide toepassing van interactiviteit in video’s kan worden gezien in de Black Mirror aflevering Bandersnatch, waarin de kijker in een zekere mate bepaald hoe het verhaal zich ontwikkelt. Maar ook een 360 graden video is een voorbeeld van een interactieve video.

Video is natuurlijk al een krachtige marketingtool, maar met een interactieve functie zorg je voor een nog sterkere verbinding met de doelgroep. Interactieve video is daarom ook één van de meest succesvolle content types binnen de interactieve trend. Het is effectief in het trekken van de aandacht en ook één van de meest engagerende vormen van content, want:

  • het maakt van kijkers actieve deelnemers door hen controle te geven over het verloop van de video.
  • het stimuleert het geheugen door alle zintuigen aan te spreken: horen, zien én dus doen.
  • het verhoogt de betrokkenheid door directe feedback en aansprekende scenario’s (aansprekend omdat de bezoeker zelf voor de scenario’s kiest).
  • het geeft de kijker de gepersonaliseerde ervaring waar ze naar zoeken.

We zien dat interactieve storytelling als zoekterm steeds populairder wordt. Dit laat zien dat het een trend is om iets mee te doen!

Waarom interactieve storytelling werkt

Hieronder geven we je zes redenen waarom interactieve storytelling werkt. Wil je meer lezen over wat storytelling in het algemeen voor jouw bedrijf kan doen? Lees dan deze blog over storytelling.

 

EngagementOnderscheiden Loyaliteit Conversies  Bouncepercentage

Daarom dus!

Meer weten over interactieve content?