Waarom bedrijven moeite hebben met strategie

Waarom bedrijven moeite hebben met strategie

Veel bedrijven die Ten Stripes spreekt, hebben het qua marketingstrategie vaak niet goed voor elkaar. De grote corporaties daargelaten uiteraard. En kleine bedrijven met minder dan 20 medewerkers geven aan dat dit niet de prioriteit heeft. Heeft jouw bedrijf tussen de 20 – 250 medewerkers, lees dan vooral verder

Hoe kan het dat bedrijven moeite hebben met strategie?

Eigenlijk is het antwoord heel simpel: een gebrek aan focus (1), mankracht (2) en kunde (3). In ons onderzoekje hierover geven bedrijven aan dat er wel een strategie is, maar deze ‘niet echt is vastgelegd’, en er ook geen controle op plaatsvindt.

1.      Gebrek aan focus

Vaak is de ondernemer zelf verantwoordelijk voor de strategie. Bij de start van de onderneming denkt hij na over een businessplan en sales is hierin vaak een essentieel onderdeel. Dit gaat in het begin goed. Het bedrijf groeit en hiermee de werkzaamheden en verantwoordelijkheden van de ondernemer. Omdat de zaken goed gaan en de agenda vol is, is de strategie opstellen of aanscherpen een ondergeschoven kindje.

Op het moment dat de ondernemer besluit dat het ‘nu toch echt tijd wordt’, komen er een aantal besluiten om de strategie op te stellen. In het begin werken de betrokkenen er met een hoop energie aan. Tot het moment dat de grootste klant belt of een voorval voordoet dat directe aandacht vergt. Daar gaan de goede marketingaspiraties…

2.      Gebrek aan mankracht

Veel ondernemingen beginnen steeds meer het nut in te zien van een eigen marketingafdeling waarin verschillende specialismen zoals SEO, social media en Google Ads vertegenwoordigd zijn. Daarvoor huurt de bestuurder vaak (dure) bureaus in. Dat zijn uiteraard niet onze woorden ;).

Wat we vaak zien bij bedrijven is dat er veel op het bordje van de marketeers komt te liggen: even die klant terug bellen, even die poster afdrukken, even die mailing de deur uit… Terwijl de marketeer stelt: ‘Ik ben toch aangenomen voor social media?’ Kortom, de ondernemer of marketeer heeft te weinig handjes om zich óók nog bezig te houden met strategie. En het uitdenken van een strategie kost toch vaak vele uren.

3.      Gebrek aan kunde

Strategisch denken is niet voor iedereen weggelegd. Je hebt een visie nodig waar je naar toe wil en hoe je die wil bereiken. Welke beren je op de weg tegen kan komen en wat de impact is voor de organisatie van mensen en middelen. Gewoon doen is voor veel ondernemers een stuk gemakkelijker en de meeste zijn er toch al heel ver meegekomen.

Ook wordt marketing, van oudsher, gezien als naamsbekendheid en advertenties. Dat marketing vele taken van een traditioneel georganiseerde salesafdeling kan overnemen weet of ziet een ondernemer niet altijd.

Moderne marketingtechnieken stellen een onderneming in staat om veel leads/ klanten te generen. Hoe je die klanten bereikt en overtuigt om te doen wat jij graag wil dat ze doen? Daar is specifieke kennis en kunde voor nodig.

Hulp bij een marketingstrategie

Vaak zit je zo diep in je eigen organisatie dat het lastig is om de helicopterview te pakken en tot de kern te komen. Een extern bureau kan hier uitkomst bieden. Zij hebben ervaring met het opzetten van marketingstrategieën voor veel verschillende bedrijven en weten zodoende vaak heel goed wat werkt en wat niet.

Juist omdat zij buitenstaander zijn, zijn bureaus goed in staat om te ontdekken wat de kern van jullie organisatie is. Dit werkt het beste als er bij de strategische sessies niet alleen directeuren en managers betrokken zijn maar ook medewerkers die dagelijks met de poten in de klei staan. Zij hebben vaak een realistischer beeld van de organisatie en zien de dingen die de leidinggevenden niet of minder scherp zien.

Een extern bureau heeft als belangrijkste verantwoordelijkheid om de strategie van jouw organisatie op papier te krijgen. Daarom zal er altijd sprake zijn van een focus.

Aan de slag met jouw marketingstrategie? Lees hier de 7 tips bij het opzetten van een marketingstrategie met een bureau.