Stop met rood in conversieformulieren

Conversiestijgingen van 15%

Een conversie is makkelijk te meten met een good-old-fashion webformulier. Vaak zijn dit ook de formulieren die het conversiepercentage inzichtelijk maken. En het substantieel verhogen van het  conversiepercentage is waar wij marketeers het op één na gelukkigst van worden.

Juist om die reden doen we veel aan A/B testen, bedenken we prachtige optimalisatieflows en minimaliseren we de invulvelden waar mogelijk.

Rood in formulieren

Het bouwen van formulieren wordt veelal gedaan door programmeurs. Zij zijn getraind om in goed/fout of in 0/1 te denken, en juist dat maakt hen zo waardevol. In hun geval is groen dus goed en rood fout. Dat is een eenvoudige benadering waar we inmiddels helemaal aan gewend zijn.

Aan de andere kant staat de kleur rood voor gevaar. Pas op! Let op! Daarom gebruiken we rood als een nietsvermoedende bezoeker van jouw website een foutje heeft gemaakt. Maar is dat slim? Laten we daar eens met elkaar dieper in duiken.

Testen met EEG maskers

Met EEG maskers in combinatie met eyetracking kunnen we tegenwoordig meten waar mensen naar kijken op websites, en welke delen in de hersenen oplichten. Door de juiste vertaalslag te maken, weten we hierdoor wat de aanslag op hun denkkracht is. Dit wordt bij een scan weergegeven in een cijfer. Een scan meet ook het deel in de hersenen dat verwarring weergeeft. En verwarring bij je bezoeker is een ware conversiekiller.

We gaan weer even terug naar de rood omlijnde conversie formulieren. Wat blijkt nou? Als mensen een formulier invullen op een website en op volgende of verzenden hebben geklikt, en de website geeft een foutmelding met rood omlijnde fouten, dan lichten de delen in de hersenen op die bijna schreeuwen: overloaded!

Stop!

Help!

Gevaar!

Verwarring!

Mensen vind het namelijk niet leuk om fouten te maken. En al helemaal niet om daar zo direct op gewezen te worden. Hierdoor ontstaat een grotere kans dat mensen er klaar mee zijn. Weg conversie. Het resultaat? Mensen haken af.

De oplossing

Als je door de ogen van een psycholoog kijkt, is het een vrij logische reactie. Veel mensen zijn best ontvankelijk voor feedback en we snappen ook heus wel dat een foutje maken menselijk is. Dit hard afstraffen met rode lijnen en rode woorden helpt daar niet aan mee. Laten we daarom gewoon de regels volgen van het feedback geven.

Drie praktische tips

  1. Geef directe feedback = duidelijk kleurverschil in het vlak dat niet goed is ingevuld. Geen rood, maar een vriendelijkere kleur die opvalt en past bij je huisstijl.
  2. Stimuleer mensen = je bent er bijna, zou je dit veld willen aanpassen. Alvast bedankt.
  3. Geef aan dat het nu wel goed is = super! Helemaal top, je kunt het nu versturen.

‘’Volgens de testen leverde deze aanpak wel tot 15% meer ingevulde formulieren op’’

De conversiekiller

Het hangt er natuurlijk enorm vanaf hoe gemotiveerd mensen zijn om jouw formulier in te vullen. Vlieg je binnenkort naar Amerika, dan vul je het formulier wel volledig en secuur in. Maar bij zaken als het downloaden van een whitepaper, aanvragen van een afspraak of iets kopen wat je niet per se nodig hebt, is een conversie al gauw, nou ja, geen conversie.

Conclusie

We moeten met elkaar het internet wat menselijker maken. Probeer te kijken door de ogen van een psycholoog als het gaat om het maken van een website/shop. Vaak zit het hem in kleine dingen om grote stappen te maken in hogere conversiepercentages.