Kies je kernwaarden

Over kernwaarden

Voor het vertrouwen en een steuntje in de rug

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het bepalen van kernwaarden voor jouw organisatie is ontzettend belangrijk. Waarom? Omdat dit dé idealen van een onderneming zijn. Het zijn de grondbeginselen en de drijfveren waar een bedrijf, en bijbehorende werknemers, in geloven en aan vasthouden.

Deze prachtig waarden horen dan ook niet te veranderen, want dat zou betekenen dat jouw bedrijf als ‘persoon’ opeens ook helemaal verandert. Daarmee verlies je een hoop geloofwaardigheid. En kernwaarden zijn precies datgene wat een klant (vaak) vertrouwen geeft.

En niet alleen aan de klant. Met specifieke kernwaarden communiceer jij ook naar toekomstige werknemers waar je voor staat. Heb jij klantgericht als kernwaarde, maar kan iemand zich daar totaal niet in vinden? Grote kans dat deze persoon niet past bij jouw bedrijf.

Even op een rijtje. Kernwaarden zorgen ervoor dat:

  • Duidelijk is waar een bedrijf voor staat, ook als de markt verandert
  • De idealen van een bedrijf bekend zijn
  • De identiteit van een bedrijf duidelijk is
  • Een bedrijf handvaten heeft bij het maken van allerlei keuzes en beslissingen
  • Je nieuwe mensen aantrekt die passen bij de cultuur van je organisatie

Kies je kernwaarden

Het kiezen van kernwaarden is soms niet gemakkelijk. Je hebt namelijk ook te maken met je persoonlijke kernwaarden, die toch behoorlijk wat invloed hebben op hoe jij je werk wilt invullen en hoe je in het dagelijks leven handelt. En datzelfde geldt voor jouw collega’s, die waarschijnlijk ook weer andere persoonlijke kernwaarden hebben.

Wat is de truc?

Vind de gemene deler! Ga samen met een aantal mensen in de organisatie op zoek naar drie kernwaarden die passen bij het bedrijf, maar waar ook de werknemers zich in kunnen vinden. Niet iedereen is een zorgzaam typje, maar dat betekent niet dat een kernwaarden voor een organisatie niet zorgzaamheid kan zijn. Want misschien vinden je medewerkers het wel heel belangrijk om voor elkaar te zorgen op de werkvloer.

Een laatste tip

Bepaal de kernwaarden, maar werk ze ook uit. Wat betekent kernwaarde X voor jouw bedrijf? Hoe uit kernwaarde Y zich in de praktijk? Waarom vinden jullie kernwaarde Z zo belangrijk? Door ze lading te geven worden ze uniek. En zo worden zelfs de meest gebruikte kernwaarden, zoals klantgerichtheid en innovatie, unieke dragers van jouw organisatie.

Kernwaarden bepalen?