Hoe je het beeld van mensen in jouw design verwerkt

Dankzij de coronacrisis hebben wij bij Ten Stripes de kans met beide handen aangegrepen om te investeren in onze eigen expertises naar aanleiding van Bart zijn initiatief van de Kennis Challenge. Hoe kan je deze kans het beste benutten en op wat voor gebied doe je dat? Ik heb als CMD’er gekeken naar wat ik leuk vind en waar ik goed in ben. Ik kwam al snel uit op iets wat te maken heeft met het schetsen van mensen. Dit is iets waar ik altijd al moeite mee heb gehad, normaliter ligt voor mij de creatieve voldoening bij het tekenen van een hoofd alleen. Maar dit kan je ook uitbreiden naar de hele levensvorm dacht ik toen. Dit idee heb ik op deze manier uitgewerkt in een vraagstuk en zo is mijn onderwerp van de Kennis Challenge aan het licht gekomen.

Ik heb gekozen voor dit onderwerp omdat ik denk dat het verbeelden van wie wij zijn in de juiste stijl of branding de identificatie van de doelgroep enorm kan versterken richting jouw product of dienst. Het creëert een vorm van empathie die er anders niet zou zijn voor jouw beeld. Ook zorgt het voor herkenbaarheid bij de koper. Wanneer je een advertentie of beeld ziet dat mensen representeert, zal je immer geneigd zijn eerder jezelf hierin te herkennen. Als CMD’er wil ik kijken in hoeverre dit bestaande concepten kan versterken door hier gebruik te maken van design gebaseerd op anatomie en digitalisering.  Omdat mijn vakgebied niet alleen maar theorie is, is het idee ook om de nadruk te leggen op de besproken vaardigheden en deze tot uiting brengen, naast het vaststellen van de waarde van design in kwestie. Hoe komt de vorm van mens tot stand en hoe resulteert dit in een paar vlakken in design?

Om richting te geven aan mijn project heb ik eerst gekeken naar wat voor regels er bestaan wat betreft het tekenen van onszelf. In eerste instantie was het idee om op basis van de bestaande autonomie een menselijk beeld te scheppen en deze daarna uit te werken tot een digitaal product.  Na een tijdje browsen kwam ik tot de conclusie dat er enorm veel regels zijn die je kan aanhouden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de autonomie van het tekenen van dansende mensen als oefenmethode. Dit gaat via drie stappen, vier met mijn laatste zelf toegevoegde stap.

  1. Actielijn
  2. Basisvormen
  3. 1+2 met kleding
  4. Digitalisering

De actielijn is een essentieel onderdeel bij het natekenen van mensen. Dit is de lijn die de richting, houding en dynamiek bepaald van de beweging of stand van de mens. Deze lijn geldt als richtlijn voor jou, dus zolang dit ondersteunend is voor je eigen proces doe je je werk goed. Daarna komen de basisvormen. Deze twee basisvormen zou je trapezes kunnen noemen aan de hand van hun vorm. Ze definiëren de borst en de heupen, er zit een klein verschil in vorm tussen man en vrouw. Als laatste stap teken je het lichaam er omheen.

De laatste stap is kleding toevoegen om de lichaamsvormen heen. Onthoud, de kleren vormen zich altijd om het lichaam heen. Hierom is het dus ook eenvoudig om de kleding over het lichaam heen te tekenen. Wat hierna volgt, is oefenen. Oefenen, oefenen en oefenen. Want dat baart kunst! Dit is dan ook de reden dat ik mezelf had voorgenomen om iedere dag even wat tijd te steken in het tekenen. Op deze manier creëer je meer gevoel voor de tekening zelf, en zorg je ervoor dat je onbewust deze drie stappen aanhoud bij het tekenen van de vormen.

Nu ik de oefening van de kunst achter de rug heb, komt mijn laatste stap: het digitaliseren. Voor het digitaliseren had ik in gedachte genomen dat als je iets digitaal gaat uitwerken, dat je er dan ook voor zorgt dat het resultaat zich conformeert richting een bedrijf of iets nuttigs. We willen natuurlijk mooie dingen maken, maar die dingen moeten wel hout snijden! Hierom heb ik gekeken naar wat mijn mogelijkheden waren om het a la Ten Stripes uit te werken. Gelukkig beschikken we over de meest coole en creatieve stock photo’s, die ik uitstekend als voorbeeld kon gebruiken voor de invalshoek van de identiteit achter een tekening. Daarom was ik begonnen met een ruwe schets van de foto zelf.

Nu was het de kunst, dezelfde drie stappen door te lopen op digitaal gebied. Als je zoiets maakt ziet het er ongeveer zo uit.

 

Het beeld van de schets is eenvoudig gecreëerd! Meteen wordt duidelijk wat de dynamiek van de personen is, Deze wordt gedefinieerd door hoe expressief je de rode lijn uitbeeld. Deze expressie kan je terug laten komen door voor jezelf te bepalen aan welke kant de lichaamsdelen zitten ten opzichte van de actielijn. Nu volgt de stap, identiteit geven aan de schets!

 

Natuurlijk is dit beeld anders dan we gewend zijn van Ten Stripes, omdat het niet bij een authentiek kliekje blijft maar wordt ontwikkeld als strak product uitgewerkt in donkere tinten. Zoals je kan zien zijn de vormen als leidraad gebruikt bij het bepalen van de houdingen en dynamische energie in de foto. Om het nog een compleet plaatje te maken heb ik nog een horizon toegevoegd, omdat dat is wat we willen verbreden met dit initiatief. Bij Ten Stripes wordt altijd gezegd, geef je bedrijf een gezicht! Spijtig dat het gezicht alleen al genoeg is om een hele kennis challenge over te schrijven, hierom heb ik mezelf beperkt tot enkel het uitwerken van de lichamen. Om de identiteit toch nog een beetje terug te laten komen in het beeld heb ik een poging gedaan tot het verwerken van de gezichten in de tekening, ten behoeve van het tonen van emoties om het verhaal aan te dikken.

 

 

 

 

Hoe verhalen tot stand komen?