Interne marketing 3.0

Interne marketing 3.0

Hoe verkrijg jij jouw markt? Dat is waar marketing in essentie over gaat. Marketingcommunicatie zal echter steeds meer gaan over het vertellen van een oprecht en goed verhaal. Een goed verhaal dat iedereen kan onthouden én (door)vertellen.

Veel bedrijven zijn op zoek naar dat ene zinnetje dat men op verjaardagen vertelt. Precies daar gaat het om. Als dat ‘ene zinnetje’ emotioneel geladen is, onthouden mensen het gemakkelijker dan een saaie propositie, zoals ‘wij maken de beste kozijnen die lang mee gaan’.

Deze blog gaat over je medewerkers als storytellers. Want wie zijn nou betere storytellers dan je eigen medewerkers? Want hoe consistenter het verhaal dat wordt verteld door je medewerkers, hoe krachtiger jouw merk zal zijn.

Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Door interne marketing natuurlijk!

Gedreven vanuit kernwaarden

Dat ene zinnetje lijkt een lastige, maar is zeker binnen handbereik wanneer je een goede missie, visie, kernwaarden en merkbelofte hebt geformuleerd. Met name de merkwaarden zijn emotioneel te laden door menselijke termen te gebruiken zoals gelukkig, blij, zorgzaam, menselijk en ga zo maar door. Formuleer je deze net even iets anders dan anders?  Dan blijven ze nog wat beter hangen.

Bij Ten Stripes hebben we voor zorgzaam gekozen.

Waarom zorgzaam?

Waarom hebben wij zorgzaam als kernwaarde? We vinden het belangrijk dat we er voor zijn voor elkaar. Juist als het even tegenzit. Bijvoorbeeld als iemand ziek thuis zit, dat we dan even bellen of iemand naar huis sturen als we zien dat het even niet lekker loopt. En dat we elkaar kunnen aanspreken op elkaars gedrag. Of we een klein feestje vieren als iemand jarig is of iets bijzonders presteert. Klinkt logisch allemaal, maar onze ervaring is dat het zeker niet zo logisch is als dat het klinkt.

Nog een voorbeeld waarom zorgzaam goed gekozen is. Bart had een hele goede band met zijn oma. Op het sterfbed van zijn oma zei ze; Bart wat ik altijd zo leuk en knap aan jou vind is dat je zo galant én zorgzaam bent. De waarden die wij hebben gekozen liggen dus heel dicht bij onszelf. Dat maakt het krachtig en is daardoor makkelijk over te dragen.

We krijgen van klanten weleens de vraag waarom zorgzaam? Dat is toch helemaal niet logisch als marketingbureau. Wel als we het uitleggen. En dat is de kracht van een kernwaarde.

Vertalen naar gedrag

Steve Jobs zei al dat je als organisatie nooit je kernwaarden moet verloochenen. Alleen met bepalen van je kernwaarden en deze op de muur plakken, ben je er nog niet. Dit vergeten bedrijven echter nog wel eens. Het gaat juist heel erg om gedrag. Handelt iedereen binnen jouw organisatie ook naar de kernwaarden?

Hoe vertaal je de missie, visie kernwaarden naar medewerkers?

  1. Betrek medewerkers in het voortraject

Medewerkers willen zich betrokken voelen bij de organisatie.

Op het moment dat jullie een nieuwe strategische weg inslaan, maak dit dan in het voortraject bespreekbaar met je medewerkers. Wat vinden zij ervan? Wat vinden zij belangrijk? Vaak weten medewerkers heel goed hoe het bedrijf in de wedstrijd zou moeten staan. En als ze het niet weten, heb je in ieder geval laten meedenken.

  1. Laat medewerkers deelnemen aan strategische sessies

Juist de uitgesproken én stille medewerkers weten vaak heel goed in welke richting een organisatie zou moeten bewegen. En op de werkvloer wordt met name naar de uitgesproken medewerker ‘met die grote bek’ geluisterd. Fijn dat je zo iemand in je team hebt! Deze mensen vinden het vaak fantastisch om bij dergelijke belangrijk beslissingen betrokken te worden. Aan alle kanten winst dus.

  1. Wees open over de veranderingen

Medewerkers voelen als geen ander aan dat er wat te gebeuren staat. Wees daarom zo transparant mogelijk. Neem bijvoorbeeld een deel van het team in vertrouwen en laat hen intern het verhaal vertellen. Laat cijfers van de organisatie zien, maak heldere interne nieuwsbrieven, betrek de personeelsvereniging of kies een andere vorm die goed bij jouw organisatie past.

  1. Herhaal, herhaal, herhaal.

Soms spreken we iemand over de missie, visie en kernwaarden van een bedrijf die deze elementen vervolgend direct kan opnoemen. Dat is een voorbeeld van een bedrijf dat het goed heeft aangepakt.

Maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers op de hoogte zijn van de strategische keuzes? En hoe zorg je ervoor dat iedereen hetzelfde verhaal vertelt? Daarvoor hebben we bij Ten Stripes een uniek product ontwikkelt die daar bij helpt:  het implementeren van de marketing 3.0 strategie in de interne omgeving.

Het concrete product

  1. Presentatie nieuwe strategische keuzes aan het team

We ontwikkelen een PowerPoint presentatie die iedereen in het team wil en kan gebruiken. Van sales tot administratie.

  1. Pitch training

Minder een moetje, meer plezier! Daarom organiseren we een pitch training met (een deel) van het team. Zo leert het team pitchen als een echt pro. En dat oefenen we natuurlijk met jullie gloednieuwe strategie. Dubbele winst!

  1. Coaching op gedrag van de managers/ leiders

Gedrag bepaalt gedrag. De leiders van de organisatie hebben daar een erg belangrijke rol in. Daarom werken we samen met een coach die ervaren is in het begeleiden van leiders en managers.

  1. Laat het zien!

Laat je missie, visie, kernwaarden en merkbelofte direct zien aan medewerkers. Dit kan op verschillende plekken: op mokken, in de kantine, interne nieuwsbrieven, sociale intranetten.

Conclusie

Het vergt wat werk, maar de resultaten van een interne boost zijn altijd verbluffend:

  1. Meer teamspirit
  2. Meer omzet
  3. Hogere aandeelhouderswaarde
  4. Minder verloop
  5. Lagere recruitment kosten

 

Doe jij al aan interne marketing?