Impact Marketing

Wat is joúw impact?

Je duurzame en commerciële doelstellingen hand in hand laten gaan. Dat is wat je met impact doet. Hoe? Dat lees je in dit artikel.

Philip Kotler, ‘s werelds beroemdste marketinggoeroe, zei het al: klanten willen zich ergens betrokken bij voelen en het idee hebben dat ze een verschil maken wanneer ze kiezen voor jouw bedrijf. Bij de producten en diensten die ze kopen is het van belang dat die, naast dat ze in de basis knettergoed zijn, dus ook bijdragen aan een betere wereld. 

Oftewel, ze moeten impact maken.

Weet je nou niet precies wat impact is, laat staan hoe je het communiceert? Geen stress, dat weten wij wel en daar helpen we je graag bij!

Impact marketing in het kort

Met impact marketing communiceer je op welke manier jouw bedrijf duurzaam en/of met een sociaal maatschappelijke focus onderneemt. Dit klinkt misschien abstract, maar de ervaring leert dat wat een bedrijf in de kern doet, vaak al meerdere raakvlakken heeft met duurzaamheid. De kunst is om dit aantoonbaar te maken en vervolgens te communiceren op een manier die bij je past.

Hoe je dat doet en wat impact marketing precies is, lees je in dit artikel. Liever direct actie in de taxi? Schroom niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen.

De impact strategiesessie

De basis voor jouw impact marketing leggen we in de impact strategiesessie. In deze sessie stellen we vast wat de indirecte, lange termijn gevolgen zijn van je directe activiteiten. 

Wat ‘doet’ hetgeen wat je als bedrijf doet, en hoe maakt dat de wereld een beetje mooier? En minstens zo belangrijk: hoe communiceer je die impact naar de buitenwereld op een manier die bij je past?

Impact strategie

Jouw impact strategie concreet

In de interactieve impact strategiesessie van drie uur gaan een aantal medewerkers van jouw bedrijf aan de slag met twee impact marketeers uit het Ten Stripes team. In de door onszelf ontwikkelde sessie (zodat we zeker weten dat álles ter sprake komt!) gaan we jouw impact strategie bepalen. 

Dit doen we door je impact inzichtelijk te maken. Zo wordt de impact die jouw bedrijf maakt tastbaar. Aan de hand hiervan formuleren we impact doelstellingen. Deze impact doelstellingen gaan verder waar gewone bedrijfsdoelstellingen stoppen. 

Aan de hand van je impact doelstellingen kun je dus concreet actie ondernemen om je positieve impact te vergroten, wat vervolgens je toegevoegde waarde ook vergroot. Want wil je als bedrijf meer impact maken met duurzame producten of diensten, dan moet je er toch echt meer van verkopen.

‘’Doing well by doing good’’ dus. William Lever, de oprichter van miljardenbedrijf Unilever zei het al. Hoe dat precies werkt, en wat je concreet kunt doen met impact, lees je hieronder.

1. Impact en commercie, hand in hand

Je impact doelstellingen bepalen we op basis van de kernactiviteiten van je bedrijf. Om je een idee te geven: tenzij je zonnepanelen of driedubbel glas verkoopt, valt het plaatsen hiervan niet onder je kernactiviteiten.

Alhoewel dit goede activiteiten zijn om te verduurzamen, zijn dit namelijk geen activiteiten waardoor je duurzamer onderneemt. Het is geen duurzaamheid vanuit je kern.

Omdat je impact doelstellingen wél gebaseerd zijn op de activiteiten die vanuit de kern van je bedrijf komen, gaat het realiseren ervan hand in hand met het behalen van je commerciële doelstellingen. 

Dit lijkt op het eerste gezicht misschien moeilijk of ver weg, maar is vaak dichterbij dan je denkt. Bij veel van onze klanten zien we namelijk al dat ze, al dan niet onbewust, ondernemen op een manier die flinke positieve impact maakt. Het wordt alleen niet goed, en soms zelfs helemaal niet gecommuniceerd. 

Daarom helpen wij je om ervoor te zorgen dat je het maximale uit je bedrijf haalt.

2. Impact opnemen in je verhaal

Aangezien je impact doelstellingen geformuleerd zijn op basis van je kernactiviteiten, zijn deze doelstellingen hoofdrolspelers in het verhaal van je bedrijf. En laat het vertellen van een oprecht en ijzersterk verhaal nou net onze specialiteit zijn!

Impact in je verhaal

Het opnemen van impact in het verhaal van jouw bedrijf zorgt er namelijk voor dat je meer waarde toevoegt voor je klant dan dat je concurrent doet. Met het communiceren van je impact in een verhaal maak je voor je klanten duidelijk welke duurzame en sociaal maatschappelijke resultaten ze realiseren door joúw klant te zijn. 

Je kapstok voor het communiceren van jouw impact is de verzameling Sustainable Development Goals (SDG’s). Deze doelen, die opgesteld zijn om de grootste problemen van de 21ste eeuw op te lossen, zijn wereldwijde symbolen van duurzaamheid. Het ophangen van je impact doelstellingen aan de SDG’s maakt het daarom een stuk makkelijker om de impact van jouw bedrijf te communiceren.

Met impact als hoofdrolspeler in je verhaal onderscheidt jouw bedrijf zich dus van concurrenten die slechts een droog product aanbieden, ondersteund door saaie feiten.

3. Impact marketing: je duurzaamheid communiceren

Met de impact doelstellingen maken we jouw impact, en dus jouw aandeel in een duurzamere wereld, meetbaar. Zo wordt de impact van jouw bedrijf kwantificeerbaar en kun je de communicatie ervan ondersteunen met keiharde data.

Maar, schoenmaker, blijf bij je leest. Wij zijn in de kern een marketingbureau en doen deze dataverzameling daarom niet volledig zelf. Hiervoor werken we samen met onafhankelijke onderzoeksbureaus die gespecialiseerd zijn in het verzamelen en behapbaar maken van data. Zo garanderen we puntgave en 100% transparante data.

Wij shinen vervolgens weer in het communiceren van deze data op een manier die bij jou past. Op deze manier heb je je verantwoording altijd goed op orde en kun je op transparante wijze je stakeholders meenemen in jouw ijzersterke én oprechte verhaal.  

Zo ondersteun je je marketing claims met data. Oftewel: Impact marketing met een hoofdletter i!

Voorbeeld van impact marketing in de praktijk

Unilever wil met haar zeepmerk Lifebuoy een verschil maken in de levens van een biljoen mensen, wereldwijd. Dit willen ze doen doordat Lifebuoy zeep betaalbaar is, kwalitatief goed en wijd verkrijgbaar. Zo kunnen talloze mensen in ontwikkelingslanden hun persoonlijke hygiëne op een simpele maar effectieve manier verbeteren, dankzij Unilever.

Op deze manier combineert Unilever haar commerciële doelstelling ‘’geld te verdienen met Lifebuoy zeep’’ met haar impact doelstelling om de wereldwijde hygiëne standaard te verhogen. 

Zo realiseert Unilever dus financiële én sociaal maatschappelijke toegevoegde waarde. Oftewel, impact!

Uitkomsten van de impact strategiesessie

Na de sessie wil je natuurlijk zo snel mogelijk ook écht impact maken. Dit begrijpen we. Daarom leveren we je alles wat je nodig hebt om je positieve impact te vergroten en dit te communiceren naar wie je maar wilt.

Impact Marketing

1. Persoonlijke impact strategie

Aan de hand van de sessie krijg je een uitgewerkt strategisch document dat je helpt met het realiseren van de bepaalde impact doelstellingen. Dit document heeft een maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) focus en zet op een transparante manier uiteen hoe je impact maken hand in hand kan laten gaan met commercie. 

Dit document is zo ingericht dat je de impact van jouw bedrijf kunt laten onderzoeken, zodat de impact meetbaar wordt. Op deze manier zie je per jaar de voortgang die je boekt op je impact doelstellingen, die je vervolgens weer kunt communiceren in bijvoorbeeld een impact jaarfairslag.

2. Je eigen www.jouwbedrijf.nl/impact pagina

Op deze webpagina kan iedereen alles vinden wat te maken heeft met de impact van jouw bedrijf. Hier kun je dus ook altijd naar terugverwijzen en vind je onder andere:

  • De impact doelstellingen van jouw bedrijf
  • Voor welke SDG’s je je op deze manier hard maakt
  • Wat jouw bedrijf doet om deze doelstellingen te behalen
  • De onderliggende data die dit aantoonbaar maakt

3. Implementatie van impact in je marketing

Impact marketing is een andere, nieuwe manier van marketing communicatie. We helpen je dan ook graag om het een kloppend onderdeel te maken van je totale marketing plaatje. Zo voorkomen we dat het een vreemde eend in de bijt wordt en dat het, net als de activiteiten waar ze op gebaseerd zijn, uit de kern van je bedrijf komt.

4. Wordt vervolgd…

Impact is niet iets wat je één keer ‘doet’ en daarna klaar is. Integendeel. Impact is een doorlopend proces. Van impact ga je namelijk pas écht de vruchten plukken als het een vast onderdeel van je bedrijfsvoering en marketing communicatie is. 

Het bepalen van je impact strategie is daarvoor een essentieel begin. Maar om jouw impact structureel waarde te laten toevoegen, is het dus belangrijk dat je de impact die je maakt communiceert, en dit blijft doen.

Wanneer je bijvoorbeeld iets nieuws onderneemt wat bijdraagt aan je impact doelstellingen, of wanneer er weer nieuwe data verzameld is die je impact doelstellingen verder ondersteunt, is dat input voor een prachtig stukje marketing communicatie. 

Daarnaast is het belangrijk dat je bedrijf met de gestelde impact doelstellingen meegroeit. Daarom zullen we regelmatig gezamenlijk je strategie en de implementatie ervan evalueren, en waar nodig aanpassen.

Kortom, wij helpen je om op een succesvolle en transparante manier de waarde van je bedrijf te vergroten. Met impact marketing!

Direct actie?