Impact maken en meten

Impact? Impact!

Iedereen heeft het tegenwoordig over impact. Maar wat is impact precies? En wat DOE je dan? Hoe maak je de impact die jij maakt meetbaar en inzichtelijk voor de belangrijkste betrokkenen van je organisatie, zoals je werknemers, klanten en investeerders? Dat gaan we je allemaal haarfijn uitleggen in dit artikel!

Impact inzichtelijk maken

Wat is impact

Iedereen maakt impact. Impact is het effect dat je als organisatie hebt op de maatschappij, wat verder gaat dan alleen de winst- en verliesrekening. Het is het verschil dat jouw organisatie maakt in het leven van mensen, gemeenschappen en het milieu, en kan positief of negatief zijn. Positieve impact is bijvoorbeeld het terugdringen van de uitstoot van uitlaatgassen door bedrijven die elektrische auto’s produceren. En negatieve impact is bijvoorbeeld het verstoren van ecosystemen van oceanen door bedrijven die hun afval erin dumpen. Impact is dus een noemer voor het sociale en duurzame resultaat van je organisatie.

Waarom is impact belangrijk?

Impact, duidelijk, maar waarom is het nou zo noodzakelijk om inzichtelijk te maken wat joúw impact precies is? Hierom:

Je stakeholders

Uit onderzoek van de Social Enterprise Monitor (2019) blijkt dat bij meer dan de helft van de sociaal ondernemers hun stakeholders (de belangrijkste betrokkenen van je organisatie) vragen om een impactmeting. Voor bijvoorbeeld financiers en overheden is het belangrijk om te weten wat het maatschappelijke rendement is van de organisatie waar ze mee gaan samenwerken of in willen investeren. Daarnaast is het inzichtelijk maken van je impact ook een goede manier om nieuwe klanten aan te trekken en huidige klanten nog trotser te maken op het feit dat ze met jou samenwerken. Je laat er namelijk aan je klanten mee zien welke positieve duurzame en sociale effecten ze dankzij hun aankoop bij jou realiseren, wat je enorm aantrekkelijk maakt voor klanten die jouw boodschap ook een warm hart toedragen!

Impact geeft sturing en motiveert

Door het meten van je maatschappelijke impact geef je richting aan je organisatie. Het geeft je inzicht of je wel bereikt wat je wil bereiken (zie ook missie en visie), of dat je als organisatie misschien negatieve impact maakt die je graag zou willen verminderen. Aan de andere kant werkt het natuurlijk heel motiverend voor jou en je medewerkers om te zien dat jullie je doelen bereiken en dus echt echt een verschil maken in de wereld!

Impact als onderbouwing van je marketing

Als jij je maatschappelijke impact, uitgedrukt in cijfers en mooie grafiekjes, pasklaar hebt op basis van data en onderzoek, kun je daar transparant over communiceren en heb je altijd een oprecht en ijzersterk verhaal naar de buitenwereld. Op deze manier ondersteun je dus je marketing claims met data!

Impact marketing

We noemden het al, je impact meetbaar maken en dus je marketing ondersteunen met keiharde data. Oftewel, Impact Marketing! Doordat je je marketing communicatie onderbouwt met data heb je je verantwoording op orde en kun je met vol vertrouwen je stakeholders meenemen in je verhaal (zie ook storytelling) en laten zien wat je bereikt hebt. Maar hoe werkt het impact meten nou precies, en hoe hoog zijn de wetenschappelijke eisen? Als je het jezelf maar moeilijk genoeg maakt, word je vanzelf ontmoedigd. Niet nodig, vinden wij bij Ten Stripes, gewoon beginnen! Daarom hebben we een laagdrempelige, maar toch alomvattende tool ontwikkeld die de maatschappelijke impact die jij maakt meetbaar maakt en koppelt aan de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties. Hoe die tool werkt, dat lees je hieronder!

De Theory of Change van Ten Stripes

De Theory of Change is een bestaand model waarmee je op een gestructureerde manier impact kunt denken. Je bepaalt je langetermijndoelen en werkt vervolgens terug om de stappen te bepalen die nodig zijn om in theorie je langetermijndoel, je impact, te realiseren. Dit model dwingt je dus tot het formuleren van een logisch verhaal. En omdat de logica in het verhaal duidelijk is, kun je het onderzoeken en als je het kunt onderzoeken, kun je het kwantificeren.

Het wiel hebben we met de Theory of Change dus niet opnieuw uitgevonden. Maar we hebben het wél dusdanig aangescherpt zodat het perfect werkt om de sociale impact van jouw organisatie te meten!

Theory of Change

Aan het bestaande model van de Theory of Change hebben we namelijk samen met onze vrienden van Alexander Impact ‘’SDG’’ en ‘’Stakeholders’’ toegevoegd. Stakeholders omdat we het belangrijk vinden dat het inzichtelijk is op wie je direct impact wilt maken. En SDGs omdat in je marketing kunnen opnemen dat je als organisatie positieve impact maakt op een aantal van de grootste issues van de 21ste eeuw, Impact marketing met een hoofdletter I is!

Werkwijze Theory of Change met Ten Stripes

  • SDG: In een strategische sessie kiezen we samen drie focus SDGs waar je relevante en significante impact op maakt. 
  • Impact: Welke impact wil je precies maken? Dit maken we specifiek door er een impactdoelstelling aan te koppelen.
  • Input: Welke input moet je leveren om deze impact te maken? Denk bijvoorbeeld aan kennis, geld, vaardigheden etc. 
  • Stakeholders: Op wie je direct impact maakt.
  • Activiteiten: Wat zijn de concrete activiteiten die je moet ondernemen om de beoogde impact te maken?
  • Output: Welke output in cijfers (de harde kant) moet dit opleveren?
  • Outcome: Wat is het gewenst effect dat je wil bereiken met de activiteiten (zachte kant).

Een ingevuld voorbeeld van de impact van Ten Stripes

  • SDG: 8. (8.3) Waardig werk en economische groei
  • Impact: De leukste werkgever worden voor intrinsiek gemotiveerde marketeers door zingeving, autonomie en plezier
  • Input: Tijd en coöperatie van Ten Stripes personeel
  • Stakeholders: Ten Stripes medewerkers
  • Activiteiten:
    • Wekelijks overleg
    • Niet werk gerelateerde activiteiten organiseren
    • Mogelijkheid tot wederzijdse feedback
    • Medewerkers verantwoordelijk maken voor eigen agenda, resultaten en klanten
    • Werksituatie regelmatig evalueren
  • Output
    • Elke maandag is er overleg waarbij iedereen aanwezig is
    • Minimaal vijf niet werk gerelateerde activiteiten per maand waar iedereen voor uitgenodigd is
    • Feedback gesprek wanneer iemand daarom vraagt
    • Elke medewerker heeft zijn of haar administratie voor de week aftrap op orde
    • 4 keer per jaar een anoniem evaluatieformulier onder alle werknemers met een 100% response rate
  • Outcome
    • Een team dat elkaar zakelijk en persoonlijk goed kent
    • Effectieve organisatie waarin iedereen weet wat er van hem/haar verwacht wordt

Benieuwd hoe wij invulling geven aan onze impact? Klik dan hier!

Je impact meetbaar maken?