De randvoorwaarden om te automatiseren

Deel 2: de randvoorwaarden

In deze 9-delige vlogserie neemt Sebastiaan je mee in de nieuwste mogelijkheden van Google Ads.

Ja, wil direct deel 3 bekijken >>

Hieronder kan je lezen wat Sebastiaan allemaal vertelt in de vlog. 

Om in je Google Ads account te kunnen automatiseren zijn er een aantal randvoorwaarden waar je aan moet voldoen. Deze volgende voorwaarden zijn vastgesteld door Google Ads:

  1. Een retestrak account om succesvol te kunnen automatiseren
  2. Account structuur – Exact/BMM + eventueel phrase
  3. Alle mogelijke/relevante extensies
  4. Vier advertentieteksten per advertentiegroep
  5. Regelmatige vernieuwing in keywords, ads en targeting
  6. Remarketinglijsten en similar audiences
  7. Continuïteit, data, data en data

De regel is: hoe meer indicatoren je geeft aan Google, hoe groter de kans op succesvolle prestaties!

Marketingdoelstellingen

Doelstellingen zijn ontzettend belangrijk. Welke doelstellingen heb jij geformuleerd? Onderstaand vind je een paar voorbeelden waarop je KPI’s kunt formuleren.

  1. Marketingbudget, conversies en klikken
  2. Percentage omzet (ROAS – Return on Ad Spent)
  3. Kosten per conversie (CPA – Cost per Acquisition)

Minimaal aantal conversies

15 conversies in 30 dagen. Zoveel conversies heb je minimaal nodig om überhaupt te kunnen automatiseren. Behaal je dat niet? Dan gaat er niet genoeg data door de AI van Google. Dat resulteert in te weinig data om betrouwbare resultaten te kunnen laten zien.

Heb je niet genoeg harde conversies? Stel dan soft conversies in. Deze staan vaak direct in relatie tot je harde conversies. Houd rekening met het percentage dat van soft naar hard gaat en stel daar je KPI’s op af.

Voorbeeld  van Sebastiaan: stel dat van elke vijf mensen die een artikel in het winkelmandje stoppen één daadwerkelijk een koop doet. Je kunt dan besluiten dat elke verkoop €100 waard is. Het doel CPA voor de soft conversie wordt daardoor automatisch€20.

In deze vlogs leer je meer over biedstrategieën:

  1. Verbeterde CPC
  2. Doel-CPA
  3. ROAS
  4. Conversiemaximalisatie

Niet meer naar vlogs kijken, maar gewoon met Sebastiaan in gesprek? Dat kan ook!

Sebastiaan over Google Ads