Dynamic Search Ads campagnes (DSA)

Deel 8: Automatiseren met DSA campagnes

In deze 9-delige vlogserie neemt Sebastiaan je mee in de nieuwste mogelijkheden van Google Ads.

Ja, wil direct het laatste deel bekijken >>

DSA: Dynamic Search Ads Campagnes

Een dynamische zoekcampagne is een prachtige aanvulling op je huidige campagne structuur. Wat het precies doet? Het zorgt ervoor dat de zoekterm die men invult op Google gematched wordt aan de inhoud van je website. Wanneer je een website hebt, of voor een website waar veel content op staat adverteert, kan een DSA campagne een uitstekende aanvulling zijn.

Houd er wel rekening mee dat een DSA pas een toegevoegde waarde heeft als je huidige campagnes de belangrijkste contact al afdekken. Anders zal deze campagne direct veel volume oppakken die veel duurder zal zijn dan je reguliere campagnes. Zie DSA daarom ook als een soort inspiratiebak voor nieuwe zoekwoorden die je toe kan voegen aan je bestaande campagnes.

Bij de opzet van een DSA campagne kun je kiezen welke pagina’s van je website gebruikt mogen worden. Daardoor houd je grip op de content en relevantie.

Om ook de tekst van de advertentie die getoond wordt relevant te houden kun je ook kiezen voor een uitgebreide dynamische zoekadvertentie. Hierin worden de URL, zichtbare URL en de kop automatisch gegenereerd en kan je zelf de beschrijving toevoegen. We raden je vooral aan om hiermee te testen, door bijvoorbeeld minimaal twee dynamische advertenties met verschillende beschrijvingen toe te voegen.

De laatste tip die Sebastiaan je mee gaat geven is dat een DSA niet altijd aan hoeft te staan. Je zou de campagne bijvoorbeeld om de twee maanden twee weken kunnen laten draaien. Zo heb je een indicatie of je campagnes nog up to date zijn of dat je misschien potentiële bezoekers mist.

Veel succes met het inzetten van DSA, en mocht Sebastiaan je ergens mee kunnen helpen…

Sebastiaan over Google Ads

Zeg jij nog steeds Google Adwords?