Gas geven als het goed gaat

Gas geven als het goed gaat

365 dagen per jaar marketing

De economie doet alweer een tijd goed haar best en banen en klanten liggen voor het oprapen. Als het allemaal zo voor de wind gaat, waarom zou je dan nog aan marketing doen? Het gaat toch goed? Je agenda zit vol tot volgend jaar juni, de website heeft pas geleden nog een opknapbeurt gehad en die Facebookpagina? Ach, die gebruik je wel weer als het rustig wordt.

Wake up call: het gaat niet om het hebben van tijd, maar om prioriteit.

Alles kan altijd beter

Juist op de momenten dat het supergoed gaat met je bedrijf is het belangrijk om veel aandacht aan je marketing te besteden. Want het kan altijd beter! In goede tijden heb je veel klantcontact, veel aanvragen en veel customer journeys. Dat is een uitstekend moment om:

  • Heel veel feedback te vragen
  • Je funnels te optimaliseren
  • A/B testen te draaien
  • Je customer journey inzichtelijk(er) te maken

Even een voorbeeld

In deze vruchtbare tijden krijg je elke week tien klantaanvragen via jouw website. Deze klanten hebben geld, willen dit besteden en jij bent de eerste de beste die in hun zoekresultaten verschijnt. Ze zijn niet te kritisch, want ze willen mooie spullen kopen.

Maar dan opeens gaat het slechter met de economie. Deze kakt weer ontzettend in en diezelfde mensen worden een stuk voorzichtiger met hun geld. Ze zijn opeens mega kritisch en vinden dat jij niet goed communiceert over je voorwaarden, niet genoeg laat zien hoe je met privacy bezig bent en dat je te nonchalant bent over je productinformatie. En dan… Haken ze af. Zonde! Deze feedback had je in hoogtij met gemak kunnen verzamelen en daarmee je funnel kunnen verbeteren.

En dan nog een reden: je bent gewoon te laat als het opeens minder goed gaat met je bedrijf. Want ga je marketing maar eens gestructureerd opstarten als je stress hebt over inkomsten. Dat moet je niet willen…

Blijven doorgaan

Eerlijk: je bent heus niet de eerste die zijn marketingkanalen minder aandacht geeft op het moment dat het goed gaat. Maar denk hier eens over na: stel je website loopt ontzettend goed. Zo goed, dat de sociale kanalen achterblijven en geen aandacht meer krijgen. Niet slim, want klanten en prospect zitten allang niet meer op één kanaal.

Waar de een zich prettig voelt bij een website, wordt de ander graag overgehaald via Facebook. En misschien vindt weer iemand ander de reviews op Facebook wel betrouwbaarder dan de reviews op je website. Hoe stom staat het dan als je laatste sociale activiteit van oktober vorig jaar was?!

Geef gas

Gebruik die hoogtijdagen dus om je bedrijf naar een veel hoger niveau te tillen. Om feedback te verzamelen, om te optimaliseren en om je agenda vol te houden tot het einde der tijden. Want stilstaan is achteruitgaan en zonder vooruitgang geen succes.

Dus, zullen we starten met optimaliseren en de perfecte Customer Journey in kaart gaan brengen?

Gas geven?