Feiten en cijfers om voor duurzaamheid te kiezen

Kiezen voor duurzaamheid op basis van feiten en cijfers

(+ mening en interpretatie)

Waarom zou je kiezen voor een duurzame bedrijfsvoering? Dat is toch allemaal gedoe? En dat kost toch klauwen vol met geld? Valt mee! Wij hebben een aantal feiten en cijfers van een aantal grote onderzoeksbureaus wereldwijd voor je op een rij gezet. Deze cijfers zijn met name van Amerikaanse bedrijven. Daar lopen ze namelijk voorop in marketing 3.0 en duurzaamheid.

Waarom deze cijfers?

Bij Ten Stripes vinden we dat bedrijven moeten kiezen voor een duurzame bedrijfsvoering. Enerzijds omdat we vinden dat we met elkaar moeten zorgen voor onze planeet, anderzijds omdat het commercieel erg interessant is. En omdat we het gewoon heel erg leuk vinden natuurlijk!

Bij elke statement vind je onze eigen mening en/of interpretatie. En natuurlijk de bron van het onderzoek.

Groei groene producten sinds crisis

35% procent van de bedrijven gaf aan dat de interesse in ‘groene’ producten sinds de crisis is toegenomen.

Onderzoeksbureau Cone

De mening van Ten Stripes

Een crisis is prachtig. Natuurlijk worden veel mensen getroffen en zorgt het voor ellende, maar het zorgt er ook voor dat alle bestaande structuren weer opnieuw aandacht krijgen en worden verbeterd. Deze cijfers kan er op wijzen dat bedrijven de crisis als een kans zagen én dat er meer aandacht is uitgegaan naar het milieu. Daardoor is het ‘groene’ in populariteit stegen.

Groen spreekt mensen aan

80% van de consumenten wordt beïnvloed door maatschappelijk betrokken merken

Forrester Research  

De mening van Ten Stripes

Mensen helpen graag andere mensen. Niemand wil bewust andere mensen tegenwerken. Mits (!!) er geld of macht in het spel is. Er zullen dan ook weinig mensen zijn die iets tegen bedrijven hebben die de ambitie hebben om ’iets goeds te doen’. Of mensen een product ook echt gaan kopen hangt af van de oprechtheid en of het financieel interessant is. Dat verklaart dat slechts 15% meer voor wil betalen. Zorg dat je product dus minimaal net zo betaalbaar is om een grote doelgroep te bereiken.

Wat vinden professionals, burgers en studenten?

  • 84% van de professionals stemt er mee in de verantwoord ondernemen steeds belangrijker wordt

  • 60% van de CEO geeft toe dat hun bedrijf geen missie heeft geformuleerd, als ze het wel hebben is het vaak een vaag omschreven alinea.

  • 58% van de topmanagers vindt bedrijfscultuur en merkwaarden de belangrijkste motiverende factor

  • 50% van de pas afgestudeerden geeft aan voor minder salaris te willen werken als het bedrijf maatschappelijk verantwoord onderneemt

  • 85% van de Amerikanen hebben een positief beeld van bedrijven die goede maatschappelijke doelen ondersteunen

  • Bedrijven die veel aandacht besteden aan het welzijn van medewerkers presteren 10-15% beter

  • Duurzame bedrijven rapporteren een winstgroei van 16% en aandelen prijsstijging van 42%

  • Traditionele bedrijven rapporteren een winstgroei van 7% en aandelen prijsstijging van 12%

McKinsey & Company

De mening van Ten Stripes

Dit is een moment opname van jaren geleden. De markt is in de loop der jaren ontwikkeld en professionals zien zelf ook wel dat ze iets ‘moeten met duurzaamheid’. Onze ervaring is dat kennis veelal ontbreekt en men, op marketingvlak, het bedrijf hetzelfde benaderd als ‘vroeger’. Ofwel met marketing 1.0 en 2.0. Feit is dat bedrijven die al vroeg zijn begonnen met een duurzaamheidsbeleid voorop lopen in zowel impact op mens en milieu als op winstgevendheid. Naar onze mening zal een goed duurzaamheidsbeleid steeds belangrijker worden om talent te binden maar ook om concurrerend te blijven.

Wat vinden CEO’s wereldwijd over duurzaamheid?

  • 37% zegt dat duurzaamheid klanten trekt

  • 34% zegt dat het aandeelhouderswaarde vergroot

  • 26% zegt dat het goede werknemers trekt

  • 61% communiceert met aandeelhouders over duurzaamheid

  • 24% hiervan is het topprioriteit

  • 37% belangrijke prioriteit

Onderzoek onder 1254 CEO’s wereldwijd door Economist Intelligence Unit in 2008

De mening van Ten Stripes

CEO’s weten dat ze aan de bak moeten. Dat zie je ook terugkomen in het feit dat grote bedrijven veel roepen over duurzaamheid. Echter missen zij de clou vaak. Greenwashing ligt op de loer en veel consumenten zullen daar nog niet door heen prikken. Hier zien we echter wel een sterke verschuiving. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat in 2016 38% van de consumenten bedrijven wantrouwen die iets roepen over duurzaamheid. In 2017 was dat zelfs 42%. Een groei van 10% in één jaar. Dat is erg fors! Oprechtheid zal ook hier weer doorslaggevend zijn.