Duurzaam consumentengedrag

Een duurzame samenleving kan onmogelijk saai zijn (whitepaper)

Plastic soep. We zijn te dik. Dierenleed. De wereld vergaat en jij moet hem redden…

Blablablabla…

 

Duurzaamheidsclaims en gedragZijn we ondertussen niet een beetje beu van alle duurzaamheidsclaims van bedrijven? Weten we ondertussen niet al hoe het zit? Waarom kopen we met z’n allen nog niet massaal duurzaam in? En wat kan jij doen om het tij te keren?!

Op deze vragen geef ik in deze whitepaper een antwoord. Niet vanuit een sociaal maatschappelijk punt maar met name vanuit een psychologisch perspectief.

Leestijd +/- 15 minuten. Ik hoop dat je de tijd wil investeren.

 

Directe download, zonder mailadres.

46% wil wel maar doet niet…

Je kan een consument vragen of hij of zij duurzaam wil inkopen, dan 46% nederlands wil meer betalen voor duurzaamheid (artikel consumentengedrag)geeft 46% aan dit te willen. En er zelfs meer voor te willen betalen. Maar er bestaat in consumentengedrag een groot verschil tussen wíllen én dóen.

Logisch ook, want niemand zal tégen duurzaamheid zijn, maar het verschil zit hem in een keuze maken op basis van gezond verstand en een keuze maken op basis van ons aangeleerd gedrag.

Een voorbeeld van consumentengedrag

Er is product op de markt dat de wereld van het kleren wassen spectaculair veranderd:

  • Het is goedkoper (79%)
  • Het is makkelijker (22%)
  • Het is sneller (78%)
  • En het is beter voor het milieu (234%)

Dit product bestaat en is vrij op de markt verkrijgbaar. En we kopen het slechts mondjesmaat.

Er is een veel-fout van factoren die (duurzaam) consumentengedrag bepaalt én  we kunnen dit kunnen beïnvloeden. Als dit lukt, dan kunnen we pas écht gas geven op de verkoop van duurzame producten/ alternatieven. Het model duurzaam consumentengedrag geeft een inzicht welke factoren meespelen bij het doen van een aankoop.

6 factoren in duurzaam consumentengedrag

In deze whitepaper beschrijven we vanuit een psychologisch perspectief waarom mensen doen wat ze doen. Om duurzaam consumentengedrag te stimuleren, helpt het om bewust  te zijn van de volgende facturen die consumentengedrag beïnvloeden

1. Het maken van keuzes gebeurd voor 95% onbewust
2. Positiviteit vs. negativiteit
3. In de flow raken
4. Storytelling
5. Sociale omgeving
6. Doelgroepen in duurzaam gedrag

Wat kan je verwachten van deze whitepaper?

Allereerst vind ik het belangrijk dat er geen (commerciële) drempel is om het te downloaden, je hoeft dus geen mailadres achter te laten. Eén druk op de knop is voldoende.

Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van verschillende academische bronnen (en zelfs een nobelprijs winnaar) waarbij gekozen is om vanuit een psychologisch perspectief consumentengedrag te benaderen. Dit in combinatie met voorbeelden uit de eigen praktijk en stuk visie vanuit mijzelf.

Is dit dan de heilige graal? Ik denk het wel, maar dat is uiteindelijk aan jezelf. Veel plezier met lezen.

Leestijd +/- 15 minuten. Ik hoop dat je de tijd wil investeren.

Directe download, zonder mailadres. Eén klikje is voldoende.