CRO - de aanpak

CRO - de aanpak

Op onze pagina over conversie hebben we je al verteld dat de gouden optimalisatie voor iedere website en voor iedere bezoeker anders is. Hoe je hier achter komt? Door gestructureerd te werk te gaan. Bij Ten Stripes hebben we een vaste aanpak en doen we dit als volgt:

Aanpak 

  1. Dataverzameling en onderzoek
  2. Testen, testen, testen
  3. Interpreteren en verwerken 

Dataverzameling en onderzoek 

Dit is misschien de minst aantrekkelijk fase voor veel mensen. Maar deze fase is wel ó zo belangrijk om succesvol te zijn in het optimaliseren. Allereerst is het essentieel om zeker te zijn dat je dataverzameling correct is. Je kan pas zeggen wat de impact van een test is als je met de juiste data werkt. Wanneer je hier zeker van bent dat je de data strak is ga je op onderzoek uit: 

  • Waar liggen de knelpunten op je website?
    Waar stappen je bezoekers uit in het bestelproces?
    Op welke pagina’s zit het meeste volume?  

Daarnaast is het van belang om vast te stellen wat de verhouding tussen de impact en effort van je test is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:  

  • Hoeveel % van je bezoekers je test tegen kan komen? 
  • Hoe groot is de verandering die wil gaan testen?
    Hoe moeilijk is het om de test te bouwen voor een developer, en hoeveel tijd kost het? 

Door dit vast te stellen weet je waar je moet beginnen met testen.  

Tijd voor test en executie  

Wanneer je bovenstaande punten hebt doorlopen is het tijd om daadwerkelijk te testen.  

Door te variëren en te testen tegen de originele versie van je website kom je op een onderbouwde manier achter welke aanpassingen voor jouw website of webshop bijdragen aan het verbeteren van de conversieratio. Er zijn verschillende tools waarmee je A/B testen kan uitvoeren. Zoals: 

  • Optimizely 
  • VWO 
  • Google Optimize 

Het voordeel van bovenstaande tools is dat ze een visuele editor hebben. Hiermee kun je zonder kennis van programmeren toch aanpassingen testen op de website. Goed om te weten: dit kan een negatieve impact hebben op de functionaliteiten en laadtijd van de website. Hou hier rekening mee in de interpretatie.  

Interpreteren & Verwerken 

Nu je een test hebt gedraaid is het belangrijk om de resultaten te verwerken. Van tevoren heb je voor de test een doelstelling geformuleerd, bijvoorbeeld het verhogen van de conversieratio in de laatste pagina van je checkout proces. Op dat doel moet je de test ook afrekenen.  

Je zult merken dat je eerste testen vaak een positief resultaat hebben maar dat dit per test moeilijker gaat worden. Na verloop van tijd zul je zien dat negen van de Ten testen geen positief resultaat behaalt.

Te ingewikkeld? 

Conversie optimaliseren is niet eenvoudig, dat is gewoon zo. De resultaten die je ermee kan behalen kunnen wel veel impact realiseren en daarom loont een CRO traject.  

Heb je hulp nodig om een CRO traject op te zetten, zowel volledig als voor een bepaald stuk van het traject, of wil je gewoon eens sparren? We helpen je graag.