Klantcase: UmaMeats

foto__
Mendelt Tillema Founder & Co-owner UmaMeats
+316 11 91 86 66
E-mail

Over de organisatie

UmaMeats verbeterd bestaande vleesproducten zoals hamburgers. Alles draait hierbij om het creëren van een bijzondere smaak en unieke sappigheid waar mensen voor terugkomen. Om dit te bereiken heeft UmaMeats zich gespecialiseerd in de toepassing van zeewier in vlees. Door de umami smaak die het zeewier biedt creëren ze meer smaak met minder zout en meer sappigheid met minder vet.

Door goede voeding daarnaast steeds meer uit de zee halen blijft er meer ruimte over voor de snelgroeiende wereldbevolking. Zo wordt de wereld weer een stukje beter.

Wij werken mee aan de volgende SDG's

  • Goede gezondheid en welzijn
  • Verantwoorde consumptie en productie
  • Geen honger

Ondernemer aan het woord

Make seaweed sexy again

In het dagelijks leven zijn we 24/7 met zeewier bezig. Dat is ons product. We kunnen dit echter niet op de markt brengen door te roepen ‘hamburger met zeewier’. De consument denkt daarbij namelijk aan bijvoorbeeld een vegaburger of een groenteschijf die niet te kauwen is. Beide aannames zijn in het geval van de UmaBurger niet waar.

We kunnen ons product dus niet verkopen met een prominent zeewierlabel. Maar hoe dan wel? Hoe ga je de juiste dingen communiceren, zonder je eigen product te verloochenen? Hoe maken we zeewier (weer) sexy? Daar moesten we mee aan de slag.

Met Ten Stripes in zee

Vooraf had ik geen idee wat ik kon verwachten van Ten Stripes. Vooral omdat ik nog nooit iets met marketing had gedaan. Gelukkig houdt Ten Stripes van co-creatie en gingen ze niet zonder ons op zoek naar de antwoorden op onze vraagstukken. Het hele team van UmaMeats werd bij elkaar geroepen voor twee strategische sessie. Tijdens deze sessies werden onze denkprocessen gestructureerd en prioriteiten gesteld.

In mijn ogen is dat ook wat een marketingbureau zou moeten doen: het om jóuw bedrijf laten gaan. Door dat te doen hebben we ontdekt wat wij beter konden doen. Maar ook welke activiteiten en uitingen aansloten bij onze opnieuw geformuleerde missie en visie. Het was een proces van onszelf (terug)vinden, en de waarden en talenten van het team en ons product opnieuw inhoud geven. En dat met de kennis en informatie die allemaal al in ons hoofd verstopt zat.

Ten Stripes aan het woord

Lucinde: “UmaMeats was onze eerste Impact Project. En wat voor één! Dit prachtige bedrijf met geweldige ambities en een heerlijk product gaf ons bakken vol energie. Met hen gingen we tijdens een strategische sessie op zoek naar hun what/how/why, hun kernwaarden, USP’s, doelen voor de toekomst, missie en visie en natuurlijk hun merkbelofte. We lieten ze alles, van quotes tot dagelijkse dingen, noteren en schepten orde in de chaos.

Na een tweede sessie, waarin we storytelling toepasten om hun verhaal duidelijk te krijgen, kregen ze van ons een datadashboard op maat, hun eigen verhaal op papier en drie marketingcampagnes waar ze direct mee aan de slag konden om hun marketing tot een succes te maken.”

De oplossing

Voor ons was de grootste win dat we even stopten met de hele tijd van brandje naar brandje rennen (zoals je vaak in een startup ziet), en echt een aantal momenten planden om stil te staan bij onze marketing. Zo leerden we welke dingen werken en wat we kunnen gebruiken in onze marketing. Daarbij namen we ook de tijd om de chaos in onze hoofden te structureren.

We kregen duidelijke handvaten en ontdekten (opnieuw) wat een gigantische potentie we als bedrijf hebben. Dát is wat we door The Impact Project inzichtelijk hebben gekregen: wat we allemaal in huis hebben en hoe we dat naar buiten kunnen brengen. Dat is geweldig!

Of ik Ten Stripes zou aanraden als marketingbureau? Jazeker. Niet alleen bij een marketingvraagstuk of -probleem, maar sowieso. Want het is altijd goed om er (weer) achter te komen wie je bent en wat je kan. Met andere woorden: samen kijk je welk gereedschap je in huis hebt om de klus te klaren, want je hebt eigenlijk altijd meer in huis dan je denkt maar je moet weten waar je moet zoeken!

En het feit dat ze voorselecteren op duurzaamheid en zich daarin hebben gespecialiseerd is  zeker een extra pre als je als organisatie hier naar streeft!

Meer weten over onze samenwerking met UmaMeats?