Betere keuzes...

Datagedreven storytelling

Betere keuzes maken door de inzet van digitale kanalen

Commerciële doelstellingen op basis van de gekozen kanalen in de klantreis

Het is onze visie om bedrijven te helpen groeien en bloeien met (de nieuwste) digitale marketing strategieën. De executie hiervan doen we door oprechte en ijzersterke verhalen te verspreiden over de juiste kanalen en op het juiste moment.

Als basis gebruiken we hiervoor de customer journey, in combinatie met alle elementen die een goed verhaal (wetenschappelijk) bevat. Deze elementen gebruik een grote zoals Disney ook voor hun verhalen. En die verhalen zijn geweldig, toch?

De structuur van datagedreven storytelling

  1. Gewone wereld (see)
    De eerste kennismaking met de held
  2. Crisis (think)
    De held ervaart het probleem to the max!
  3. Call to adventure (think)
    Er komt iets op de held z’n pad waardoor hij het avontuur aan gaat
  4. Trials (think)
    De held probeert dingen uit en komt uitdagingen tegen
  5. Crisis
    De held komt op een dieptepunt en vraag zich sterk af of het nog wel gaat lukken
  6. Aha moment (do)
    De held onderneemt actie, en samen met de mentor wordt het monster verslagen
  7. Speciale wereld (care & love)
    De held wil nooit meer iets anders

Archetypen binnen datagedreven storytelling

  • De held
    Dit is vaak de (potentiële) klant
  • De mentor
    Dit is vaak jouw organisatie
  • Monster (of boef)
    Dit is vaak degene(n) die de held van het doel afhoudt
  • Schat (of doel)
    Hetgeen wat de held wil bereiken en waarmee de helper helpt om te bereiken

Op alle zeven onderdelen van de structuur zetten we doelen. Deze maken we meetbaar in Google Analytics. Hierbij bepalen we van tevoren (met een sessie strategie en storytelling) welke verhaal (of verhalen) we op welk kanaal, op welk moment vertellen.

Voorbeelden van onze klanten

Leerfverfshop
In de ‘gewone’ wereld gooit iemand zijn oude leren bank . Zonde, maar de bank ziet er echt niet meer uit en de kleur is niet meer van deze tijd (crisis en trials). Via smart display (1.000.000 vertoningen per maand en een CTR van 0,02%) targetten we op mensen die in het verleden hebben gezocht op termen als leren bank kopen, verven leren bank, recyclen, duurzaamheid.

De mensen die interactie tonen, vangen we in een doelgroep (leren bank herstellen) in Google Analytics. Hiervan weten we dat zij interesse hebben in het herstellen van een leren bank, maar nog niet klaar zijn om te kopen. Deze mensen laten we content zien die hen overtuigt om het avontuur aan te gaan: je leren bank verven met leerverf (call to adventure). Aan het eind van deze content (Instagram slider) is de koper van leerverf de held omdat hij de oude leren bank heeft hersteld.

Benieuwd naar de resultaten van de campagne? Bel dan met Bart, hij neemt je graag mee in dit avontuur.

Instituut CAM
In de ‘gewone’ wereld heeft iemand een baan waar hij of zij doodongelukkig werd en zelfs in een burn-out belandde. Dit is een van de verhalen die we in de see fase laten zien aan mensen die vallen onder de doelgroep (persona’s). We laten vervolgens drie echte verhalen van vergelijkbare situaties zien in een video. Daarin vertellen we  hoe Instituut CAM deze mensen heeft geholpen om de baan te creëren waar ze wel gelukkig van worden (speciale wereld).

In de campagnes zetten we één persoon centraal. Zij wordt het gezicht van de campagnes.We vertellen haar verhaal via verschillende kanalen:

  1. Google Ads display
  2. YouTube ads
  3. Google Ads search
  4. Google Ads retargetting
  5. Social media ads (Facebook en Instagram)
  6. Social media retargetting (Facebook en Instagram)
  7. Website
  8. Community

Op alle kanalen draaien we A/B testen om te testen welke variant het beste werkt. Benieuwd naar de resultaten van de campagne? Bel dan met Bart, hij neemt je graag mee in dit avontuur.

Terug naar datagedreven storytelling

Ok!