Bestellen met voice search

Online shoppen met de Google assistent

In oktober 2018 is de Nederlandse variant van de Google home op de markt gebracht, twee maanden eerder werd de Nederlandse Google assistent al uitgebracht voor de iPhone en Android telefoons. Sindsdien is het aantal gebruikers enorm toegenomen en komen er met regelmaat nieuwe mogelijkheden voor de slimme spraak assistent.

Een grote functionaliteit die ons te wachten staat is online shoppen met je stem. De verwachting is dat dit op korte termijn ook in Nederland mogelijk is, het wachten is op de Nederlandse versie van Google Express.

Google Express

Het plaatsen van bestellingen via je stem is eigenlijk niets meer dan een uitbreiding van het in Amerika populaire Google Express. Google Express is een platform waarbij veel grote retailers zijn aangesloten. De consument kan vervolgens via dit platform producten van allerlei retailers in het virtueel winkelmandje plaatsen en in één keer afrekenen. Google Express is momenteel nog niet uitgerold in Nederland, maar dit lijkt een kwestie van tijd. Google zelf kan nog geen exacte datum geven, maar liet wel weten ‘dat het niet lang meer zou duren’.

Hoe werkt het?

Nadat je je adres en betaalinformatie hebt ingevoerd kan je direct een bestelling doorgeven. Je komt er bijvoorbeeld achter dat je afstandsbediening bijna leeg is en je hebt geen batterijen meer in huis. Je roept door de kamer: “Hey Google, bestel batterijen.”, de assistent gaat snel voor je kijken welke aangesloten retailers batterijen verkopen en geeft een suggestie, bijvoorbeeld: Wil je AA-batterijen van Duracell voor €9,95? Zeg je nee dan komt de assistent met een andere suggestie. Als je ja zegt zal Google direct de bestelling voor je plaatsen en je laten weten wanneer je je bestelling kan verwachten. Zo dus ongeveer (filmpje).

Booschappen bestellen via voice

Ook in Nederland zitten bedrijven niet stil, zowel de Jumbo als de Albert Heijn zijn volop bezig met voice search. Omdat het nu nog niet mogelijk is om direct via de assistent te bestellen, is een speciale app ontwikkeld, die kan worden aangestuurd door de assistent. Door deze te installeren en vervolgens te zeggen “Hey Google, praat met Jumbo” wordt de chatbot van Jumbo aangesproken. Klanten kunnen deze chatbot gebruiken om het complete boodschappenlijstje samen te stellen. Als je een product toevoegt, zal de Jumbo app je een suggestie doen voor een specifiek product. Vervolgens is het aan jou om dit specifieke product toe te laten voegen of een andere te selecteren.

Bestellen maar! (Jumbo persbericht)

Als je tevreden bent over het samengestelde lijstje, kan je de chatbot de opdracht geven om de bestelling te plaatsen. Je krijgt vervolgens een bevestiging en je boodschappen worden op het afgesproken moment thuisbezorgd.

En nu jij! Is jouw bedrijf al klaar om online mee te spelen in het voice search spel?